آموزش نگهداری گلخانه در فصل های گرم

آموزش نگهداری گلخانه در فصل های گرم

‎بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه اي خصوصا توري ضدحشره است. در این مقاله به بررسی آموزش نگهداری گلخانه در فصل‌های گرم می‌پردازیم.

آموزش نگهداری گلخانه در فصل‌های گرم |‎ در گلخانه تنظیم بودن دما و رطوبت و شرایط محیطی داخل آن از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. با توجه به آب و هوای گرم و خشک و یا گرم و مرطوب در فصل تابستان، تنظیم دمای گلخانه در فصل‌های گرم اهمیت بیشتری نسبت به دیگر فصل‌ها دارد. همچنین در داخل گلخانه باید هوا در جریان باشد؛ در واقع تهویه گلخانه باید به نحوی باشد که دما و رطوبت مورد نیاز برای رشد محصولات فراهم شود. در غیر اینصورت گرده افشانی گل‌ها و یا زمان رشد و میوه دهی محصولات گلخانه با مشکل جدی روبرو خواهد شد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا راه حلی برای خنک کردن گلخانه در فصل گرم را به شما ارائه دهیم.

 

 

نحوه خنک کردن گلخانه در تابستان

 

1.نصب دماسنج در گلخانه

دماسنج به شما کمک خواهد کرد که از رشد مطلوب گیاهانتان اطمینان حاصل کنید.

 

2.تهویه گلخانه

به‌ راحتی می‌توانید با دریچه‌‌های تهویه مناسب و پنجره‌‌های سقفی شرایط مناسب را برای ورود و خروج هوا مهیا کنید.

 

3.استفاده از فن گلخانه‌‌ای

قبل از استفاده از فن‌های خنک‌ کننده باید به مواردی همچون اندازه مناسب فن و تعداد فن ‌های کاربردی گلخانه شما توجه داشت. معمولاً فن‌ها باید در هر دقیقه هوا را تا ارتفاع 5/2 متر تعویض کنند.

 

نحوه خنک کردن گلخانه در تابستان

 

4.سیستم خنک‌ کننده تبخیری

استفاده از سیستم تبخیری به ‌عنوان یکی از روش‌های خنک سازی گلخانه‌ها باعث کاهش 6 درجه دما نیز می‌شود. این سیستم‌ها وقتی رطوبت نسبی کمتر باشد بازدهی بالاتری دارند. معمول‌ترین نوع خنک‌ کننده‌های تبخیری سیستم فن و پد است.

 

5.سیستم مه پاش

مه پاش از طریق نازل ‌ها قطرات آب ریز را در سطح پخش می‌کنند و در نتیجه با تبخیر آب محیط خنک‌تر می‌شود.

 

6.آبپاشی روی سقف گلخانه

وقتی قطرات آب روی سقف گلخانه پاشیده می‌شود از نور خورشید برای تبخیر آن استفاده می‌شود و آب باعث جذب گرمای اضافه می‌شود. بیش از نیمی از گرمای نور خورشید با ورود به گلخانه تبدیل به حرارت اضافه شده و دمای داخل را افزایش می‌دهد.

 

 

برای تهویه در گلخانه‌ها انواع سیستم‌های زیر کاربرد دارد:

 

-چیلر
-هواساز
-اگزاست فن و فن‌های سیرکوله

 

 

فواید استفاده از سیستم سیرکوله

 

-کنترل رطوبت را راحت تر می‌کند.
-بهتر میتوان دمای گلخانه را تثبیت کرد.
-تهویه مانع رشد باکتری‌ها می‌شود.
-دی اکسید کربن بیشتری در اختیار گیاهان قرار می‌گیرد.
-تهویه باعث جریان یکنواخت هوا در داخل گلخانه شده و این امر به رشد بهتر محصولات منجر می‌شود.
-گیاهان کمتر صدمه می‌بینند و حتی از رشد بوته‌های ناخواسته تا حدود زیادی جلوگیری می‌شود.

 

 

 

دمای مناسب گلخانه در تابستان چند درجه است؟

 

حفظ دمای مناسب گلخانه در طول تابستان یکی از نگرانی‌های بسیاری از دارندگان گلخانه است. با توجه به تنوع گیاهانی که در گلخانه نگهداری می‌شوند، دانستن اینکه واقعا چه دمایی گرم است کار ساده ای نیست. وقتی درجه حرارت در روز بیش از ۳۲ درجه سانتیگراد و در شب ۲۴ درجه سانتیگراد افزایش یابد، منجر به تولید محصولات نارس می‌شود. اهمیت دمای مناسب گلخانه در تابستان در اینجا بیشتر نمایان می‌شود، که همچنین اهمیت خنک نگه داشتن محیط در فصول گرم را نشان می‌دهد. بهترین دما برای رشد بیشتر محصولات ۲۶ تا ۲۹ درجه سانتیگراد است.
مقدار مناسب دمای گلخانه در تابستان از گیاه به گیاه دیگر متفاوت است. درک دمای صحیح بسیار مهم است. اما نگران نباشید دانستن دامنه دمایی مناسب می‌تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند. همچنین با ترکیبی از سایبان، تهویه و رطوبت می‌توانید دمای مناسب را حفظ کرده و محصولات کاملاً سالم پرورش دهید.

 

 

تأثیر دمای زیاد در گلخانه

 

اگر از سیستم تهویه در گلخانه استفاده نشود، کنترل دمای گلخانه در فصل تابستان سخت خواهد بود. در نتیجه دمای گلخانه بیش از اندازه افزایش پیدا خواهد کرد. دمای بیش از حد گرم در مرحله رشد و گرده افشانی آسیب جدی به گیاهان می‌زند. چرا که گیاهانی که در معرض هوای گرم قرار دارند، گرده افشانی ضعیفی خواهند داشت و میوه‌های بالغ نیز آسیب خواهند دید. لذا تهویه گلخانه در تابستان یک امر ضروری است و باید به نحو احسن انجام گیرد. زیرا تهویه اشتباه باعث افزایش دمای گلخانه به بیش از 32 درجه در طول روز می‌گردد. در حالیکه برای اکثر گیاهان دمای گلخانه نباید بیش از 24 درجه باشد.

 

آموزش نگهداری گلخانه در فصل های گرم

 

تهویه‌ گلخانه در تابستان

 

باز گذاشتن دریچه‌های جانبی باعث عبور هوای کافی می‌شود. دمای گلخانه اگر بالاتر از ۲۷ درجه سانتیگراد باشد می‌تواند به برخی از گیاهان آسیب برساند، بنابراین باید مراقب باشید که دمای گلخانه در هر زمان در تابستان مناسب باشد. حداقل و حداکثر دمای مورد استفاده توسط دماسنج را کنترل کنید.
در روزهای گرم و آفتابی به تهویه گلخانه در تابستان توجه کنید و در اسرع وقت همه درب ها و دریچه ها را باز کنید تا حتی در شب‌های گرم جلوی آن بسته نشود. اگر نگران حمله گربه‌ها یا حیات وحش هستید، می‌توانید درب ها را با تور یا شبکه بپوشانید تا آن‌ها را از خود دور نگه دارید و جریان هوا و گرده افشانی را راحت نگه دارید. اگرچه شیر‌های اتوماتیک تا حدی موثر هستند، کنترل این شیر‌ها همیشه موفقیت آمیز نیست و قطع می‌شود، بنابراین برای تأمین دمای مناسب گلخانه باید در مزرعه باشید تا دریچه‌ها را باز کنید.

 

نحوه خنک کردن گلخانه در تابستان

 

چرا باید گلخانه را در تابستان خنک نگه داشت؟

 

-گرما باعث ابتلای گیاهان به آفت و بیماری می‌شود.
-دمای بالا باعث پژمردن و یا خشکی گیاه می‌شود.
-رشد گیاهان متوقف می‌شود.
-بازدهی اکثر محصولات به ‌ویژه سبزیجات کاهش یافته یا حتی متوقف می‌شود.

 

 

سخن پایانی

 

افزایش نیاز به گیاهان گلخانه‌ای در فصول مختلف سال و بخصوص در دسترس بودن آن‌ها در فصول سرد سال، سبب گسترش کشت گیاهان گلخانه‌ای شده است. تهویه گلخانه و حرکت هوا در گلخانه، می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد و مسئله‌ای مهم در مدیریت گلخانه است. اگر می‌خواهید گلخانه و گیاهانی که برای آن وقت، هزینه و سرمایه صرف کرده‌اید از موجودات، آفات و بیماری‌ها در امان بمانند و شادابی بیشتر و محصول بهتری به شما ارائه دهند، به ‌هیچ‌ وجه از خنک نگه داشتن آن‌ها در روزهای گرم تابستانی غافل نشوید.