اهمیت استفاده از سیستم درست آبیاری در گلخانه

اهمیت استفاده از سیستم درست آبیاری در گلخانه | بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره است. در این مقاله به بررسی اهمیت استفاده از سیستم درست آبیاری در گلخانه می‌پردازد. یکی از پارامترهایی که تاثیر بسیار زیادی در کیفیت محصولات گلخانه‌ای دارد روش صحیح آبیاری است. مقدار آب مورد نیاز گلخانه به منطقه کشت و شرایط آب و هوایی، محصول مورد کشت، زمان و فصل کشت و سیستم تهویه و گرمایشی گلخانه بستگی دارد. یک سیستم استاندارد آبیاری طوری طراحی می­‌شود که مقدار دقیق آب مورد نیاز محصول را در طول سال بطور روزانه تامین نماید. تا از بروز ضرر و زیان احتمالی جلوگیری و میزان راندمان تولید افزایش یابد.

 

بازرگانی تیکا

 

اصول آبیاری گلخانه‌ای کارآمد

 

قبل از بررسی سیستم‌های آبیاری مناسب گلخانه، یکسری اصول کاربردی در آبیاری که بسیار مهم هستند و شاید از آن‌ها غافل باشید را بررسی می‌کنیم:

  • سیراب کردن گیاهان در هر نوبت آبیاری
  • اطمینان از مرطوب بودن ریشه‌ها و رسیدن آب به ته گلدان
  • آب را در پایه گلدان قرار دهید، نه بر روی برگ‌ها یا گل‌ها ( آب اضافی روی برگ‌ها می‌تواند منجر به رشد کپک و قارچ شود. )
  • گیاه را قبل از خشک شدن کامل خاک آبرسانی کنید.
  • بهترین زمان آبیاری گیاهان در اوایل صبح است.
  • از خاک مرغوب و دارای زهکشی و هوادهی کافی استفاده کنید.
  • توجه به نوع خاک ( خاک‌های شنی نسبت به خاک رس نیاز به آبیاری مکرر دارند. )
  • افزودن کمپوست به خاک به حفظ رطوبت آن کمک می کند.
  • بررسی شوری، سختی و قلیایی بودن آب آبیاری

 

اهمیت استفاده از سیستم درست آبیاری در گلخانه

 

 

روش‌های آبیاری در گلخانه‌ها

 

آبیاری سنتی یا دستی

روش آبیاری دستی از قدیمی‌ترین روش‌های آبیاری است که امروزه روشی غیر اقتصادی به شمار می‌رود. زمان‌ بر بودن، بازدهی پایین، هدر رفتن آب، پایین بودن بازده تولید، امکان خروج املاح مفید از خاک، بروز انواع قارچ‌ها و انگل‌ها در اثر ماندابی شدن خاک، افزایش رشد علف‌های هرز و… از جمله مشکلات این روش است. معایب این روش بیشتر از مزایای آن بوده که همین مسئله سبب می‌شود تا کمتر و در موارد خاص مورد استفاده قرار گیرد. در هر صورت اگر از این روش آبیاری استفاده می‌شود، در انتهای شلنگ آبیاری از وسیله فشارشکن استفاده نمایید. این وسیله نیروی فشار آب خروجی را کم کرده و از شسته شدن بستر خاک و به هم ریختن ترکیب خاک جلوگیری می‌کند.

 

 

اهمیت استفاده از سیستم درست آبیاری در گلخانه | آبیاری سنتی


آبیاری محیطی

روش آبیاری محیطی برای گلخانه‌های باغچه‌ای و با بستر ثابت توصیه می‌گردد. در روش محیطی از لوله‌های پلی‌ اتیلن یا لی فلت و نازل‌های پلاستیکی استفاده می‌شود و این نازل‌ها با زاویه 45، 90 و 180 درجه تنظیم‌ شده و آب را بر روی خاک و زیر شاخ و برگ گیاه اسپری می‌کند. در این روش استفاده از لوله‌های لی فلت بیشتر توصیه می‌شود زیرا لوله‌های پلی‌اتیلن به دلیل انعطاف‌پذیر نبودن ایجاد مشکلاتی خواهد کرد که در صورت استفاده از لوله‌های لی فلت این مسائل ایجاد نمی‌گردد.

 

 

اهمیت استفاده از سیستم درست آبیاری در گلخانه

 

 

آبیاری آبشاری، بارانی یا سقفی

 

این روش آبیاری برای گیاهانی که در برابر رطوبت بر روی شاخ و برگشان حساسیتی ندارند، روشی مناسب است. در این روش یک خط لوله انتقال آب است که در سرتاسر سالن کشیده شده است.نازل‌هایی در ارتفاع بالاتر از گیاهان و در سقف تعبیه‌ شده و آب را بر روی گیاهان اسپری می‌کند. معمولاً برای آبیاری گیاهان آپارتمانی ارتفاع حدود 60 سانتیمتر و ارتفاع حدود 180 سانتیمتری برای سایر گل‌ها مناسب است. به‌ منظور آبیاری یکنواخت در این روش، نازل طبق یک الگوی 360 درجه‌ای و به‌ طور مداوم حرکت می‌کند. از مزایای این روش می‌توان به افزایش درصد رطوبت گلخانه و درنتیجه کاهش تبخیر و تعرق از سطح گیاه و کاهش دمای گلخانه اشاره کرد.

 

 

اهمیت استفاده از سیستم درست آبیاری در گلخانه | آبیاری آبشاری

 

 

آبیاری مه پاشی یا میست

 

در این روش یک لوله اصلی به‌ صورت طولی در سرتاسر سقف گلخانه کشیده می‌شود. لوله اصلی به نازل‌هایی متصل است که آب، کود و سایر مواد مغذی را بر روی گیاهان می‌پاشند. این روش برای تکثیر گیاهان قلمه‌ای و تولید نشاء بسیار مناسب است. و آب به‌ صورت قطرات بسیار ریز به‌ صورت پیوسته بر روی محیط کشت پخش شده و رطوبت مورد نیاز را تأمین می‌کند.

 

 

اهمیت استفاده از سیستم درست آبیاری در گلخانه

 

 

آبیاری قطره‌ای

 

سیستم آبیاری قطره‌ای روشی بسیار مؤثر و نوین است. و در این روش. آب از طریق قطره‌چکان‌ها که در فواصل مشخص بر روی لترال تعبیه‌ شده است به گیاه منتقل می‌شود. راندمان بالای این روش ( حدود 90 تا 95 درصد ) سبب شده تا نه‌ تنها برای گلخانه‌ها بلکه برای مزارع نیز روشی کارآمد. به شمار آید.

در روش آبیاری قطره‌ای در صورت کشت گیاهان گران‌ قیمت برای جلوگیری از انتقال و سرایت بیماری‌ها قارچ‌ها و انگل‌ها از محیط خارج گلخانه و خطر صدمه دیدن محصولات می‌توان با نصب سنسور سیستم را کاملاً اتومات کرده و از رفت‌ و آمد بی‌‌مورد به داخل گلخانه جلوگیری کرد. به همین دلیل است که روش قطره‌ای به‌عنوان بهترین روش برای آبیاری گلخانه‌ای و آبیاری مزارع معرفی می‌شود. از معایب این روش هزینهٔ نسبتاً بالای آن است ولی در بلندمدت بسیار به‌ صرفه است و باعث افزایش بهره روی و صرفه‌جویی در منابع آبی، هزینه، زمان و.. می‌شود.

از دیگر معایب این روش می‌توان به گرفتن. و مسدود شدن. قطره‌چکان‌ها در صورت کیفیت پایین آب اشاره کرد. که راه‌حل این مشکل ایجاد سیستم تصفیه مناسب است تا جلوی انسداد فیزیکی و شیمیایی را بگیرد.

 

 

اهمیت استفاده از سیستم درست آبیاری در گلخانه | آبیاری قطره ای

 

 

آبیاری زیرسطحی با لوله‌های تراوا ( متخلخل یا نشتی )

 

سیستم زیر سطحی تراوا، روشی است که آب، کود و مواد غذایی از طریق لوله‌های متخلخل تراوا به‌طور مستقیم در اختیار ریشه قرار می‌گیرد. برای این کار می‌توان لوله‌ها را در عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری درون شیارهایی داخل زمین قرار داد و با خاک روی آن‌ها را پوشاند. از مزایای این سیستم این است که به‌ راحتی آب، مواد غذایی و سموم نباتی در اختیار ریشه قرار می‌گیرد. ممانعت از رشد علف‌های هرز، عدم نیاز به تسطیح زمین و انجام تهویه از دیگر مزایای این روش است.

 

 

مزایای سیستم آبیاری گلخانه‌ای

 

همه سیستم‌های آبیاری مدرن بسته به نحوه استفاده از آن‌ها به روش‌های مختلف مفید هستند. در اینجا برخی از دلایلی که باید به فکر نصب سیستم آبیاری گلخانه‌ای باشید، آمده است.

 

اهمیت استفاده از سیستم درست آبیاری در گلخانه

 

 

سیستم‌های تصفیه

اکثر سیستم‌های آبیاری گلخانه‌ای از فیلترها برای جلوگیری از گرفتگی مسیر جریان کوچک توسط ذرات کوچک آب منتقل می‌کنند. در حال حاضر فناوری‌های جدیدی معرفی می‌شود که باعث کاهش گرفتگی می‌شود.

تقریبا همه شرکت‌های تجهیزات گلخانه‌ای پیشنهاد می‌کنند که از فیلتر‌ها در سیستم استفاده شود. به دلیل ته نشینی رسوب و وارد شدن تصادفی ذرات در خطوط میانی، فیلتر‌های خط آخر درست قبل از لوله تحویل نهایی، علاوه بر سایر فیلتر‌ها در سیستم کلی، به شدت توصیه می‌شود.

 

حفاظت از آب

آبیاری گلخانه‌ای می‌تواند با کاهش تبخیر و زهکشی عمیق در مقایسه با آبیاری‌های مختلف مانند آبیاری سیلابی یا آبیاری بارانی سرپایی، از صرفه جویی در مصرف آب اطمینان حاصل کند، زیرا آب را می‌توان با دقت بیشتری به ریشه‌های گیاه اعمال کرد.

علاوه بر این، قطره چکان می‌تواند بسیاری از بیماری‌هایی را که از طریق تماس آب با شاخ و برگ منتقل می‌شوند، از بین ببرد. در مناطقی که تامین آب محدود است، ممکن است صرفه جویی واقعی در آب صورت نگیرد، اما در مناطق بیابانی یا خاک‌های شنی، سیستم تا آنجا که ممکن است جریان آبیاری قطره ای را تأمین می‌کند.

 

عوامل کار و کارایی

آبیاری قطره‌ای با رساندن آب به آرامی و مستقیم به ریشه گیاه کار می‌کند. کارایی بالای سیستم، ناشی از دو عامل اصلی است.

آن‌ها آب را قبل از تبخیر یا رواناب به خاک اطراف گیاه می‌رساند. این سیستم آبیاری گلخانه یک روش بسیار موثر برای آبیاری گیاهان در گلخانه است. به عنوان مثال، سیستم استاندارد آب پاش دارای راندمان 75-85 است. در مقابل، سیستم آبیاری گلخانه‌ای دارای راندمان بالای 90 است. با گذشت زمان، این تفاوت در تحویل آب و کارایی، تفاوت واقعی در کیفیت تولید محصولات زراعی و در نتیجه محصول نهایی خود را نشان می‌دهد.

این سیستم فقط آب را در جایی که مورد نیاز است اعمال می‌کند. به عنوان مثال، در ریشه‌های گیاه و نه در همه جا سیستم‌های آبیاری قطره‌ای ساده هستند و نسبتاً خطاهای طراحی و نصب کمتری دارند.

در مناطقی که آب کم است. مانند مناطق بیابانی جهان، سیستم آبیاری گلخانه بدون هیچ بحث و دلیلی به روش ترجیحی آبیاری اصلی در این مناطق تبدیل شده است. نسبتاً ارزان و آسان برای نصب هستند، طراحی ساده‌ای دارند و به حداکثر رساندن سلامت گیاه با تامین رطوبت مطلوب کمک می‌کنند.

 

صرفه جویی در هزینه

ایجاد سیستم‌های آبیاری در کشاورزی مدرن ضروری هستند، زیرا تولید محصول را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. سیستم آبیاری گلخانه‌ای ممکن است در کوتاه مدت گران به نظر برسد اما در طولانی مدت در هزینه و تلاش شما صرفه جویی می‌شود. به عنوان مثال، این سیستم می‌تواند حداقل 30 درصد هزینه تولید را کاهش دهد، زیرا مقدار آب، مواد شیمیایی و هزینه‌های کار را کاهش می‌دهد. با این حال، توصیه می‌شود از سیستم آبیاری گلخانه‌ای با کیفیت برای بهره مندی از مزایای آن، استفاده کنید.

 

همکاران ما در تیکا آماده سرویس دهی به شما عزیزان می‌باشند. و سعی دارند علاوه بر ارائه کالای با کیفیت به همراه قیمت مناسب، لذت دریافت یک سرویس مناسب و خرید خوب را در ذهن شما ماندگار کنند.

 

ارتباط با ما:

شماره تماس:

09373219035

آدرس:

مازندران، بابل

ایمیل:

sales@tika-trading.com

ساعت کاری:

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17

پنج شنبه ۹ الی ۱۴