اهمیت تهویه گلخانه در فصل گرما

اهمیت تهویه گلخانه در فصل گرما

بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره است. در این مقاله به بررسی اهمیت تهویه گلخانه در فصل گرما می‌پردازیم.

 

بازرگانی تیکا

 

اهمیت تهویه گلخانه در فصل گرما | بلند بودن روز‌های تابستان می‌تواند شرایط گرما و شرجی بودن گلخانه را بدتر از حالت عادی کند. مخصوصا اگر در گلخانه کار می‌کنید. در گلخانه به علت محصور بودن محیط، همواره درجه حرارت چندین درجه بالاتر از محیط بیرون می‌باشد. از طرفی فشار محیط هم عاملی در گرم بودن محیط گلخانه است که به طور یکسان بر گیاهان در حال رشد و افراد حاضر در گلخانه تأثیر می‌گذارد. دمای محیط گلخانه می‌تواند عامل مهمی در رشد گیاه باشد و خنک نگه داشته آن می‌تواند کمک شایانی به باغبان کند.

برای برقراری تعادل آب و هوایی در گلخانه‌هایی که از نور خورشید استفاده می‌کنند، سیستم تهویه بسیار توصیه شده است. داشتن یک تهویه خوب سبب بالا رفتن کیفیت هوا برای رشد بهینه محصولات می شود. علاوه بر این تهویه گلخانه به تامین دی اکسید کربن در جهت انجام فتوسنتز گیاهان کمک زیادی می‌کند.

 

 

اهمیت تهویه گلخانه در فصل گرما

 

دمای هوای گلخانه‌ها به طور طبیعی افزایش بیشتری نسبت به محیط بیرون دارد. احساس گرما در گلخانه در فصل زمستان کم‌تر است؛ چرا که فضای بیرون با فضای داخل گلخانه به نوعی در تعادل قرار دارد. در این حالت اگر در گلخانه حرکت کنید، گرمای هوا شما را آزار نمی‌دهد. این مسئله در فصل تابستان بر عکس است.
فعالیت گل‌ها و گیاهان به طور طبیعی، دمای محیط گلخانه را افزایش می‌دهد. در فصل تابستان هوای بیرون از گلخانه نیز بسیار گرم است؛ بنابراین ضرورت تهویه گلخانه در تابستان اهمیت بیشتری نسبت به سایر فصول دارد. این مسئله زمانی پررنگ‌تر می‌شود که پرورش گیاهان و میوه‌های خوراکی نظیر گوجه فرنگی، خیار، سبزیجات خوراکی، خربزه و غیره در میان باشد.

 

 

فواید سیستم تهویه گلخانه

 

  • کنترل رطوبت

  • تثبیت دما

  • جلوگیری از رشد باکتری‌ها

  • جلوگیری از صدمه به گیاهان

  • چرخش هوای فضای داخل و خارج

  • جلوگیری از رشد بوته‌ها

  • ساخت دی اکسید کربن ملزوم جهت فتوسنتز

  • کمک به رشد بهینه محصولات

  • حفظ شادابی و کیفیت محصولات

 

 

اهمیت تهویه گلخانه در فصل گرما

 

 

راهکار‌‌های تهویه گلخانه در تابستان

 

یکی از راه‌های مقابله با گرما و تهویه گلخانه در تابستان، تامین هوای مورد نیاز برای فضای گلخانه از طریق دریچه‌های هوایی است. بهتر است برای این کار، دریچه‌های هوایی بر روی سقف گلخانه یا دریچه‌های کوچک در دیواره‌های کناری گلخانه تعبیه شود تا بتوانند جریان هوای مطبوع را برای خنک کردن گیاهان فراهم سازند. برای تهویه گلخانه لازم است هر ۲ دقیقه یکبار، جریان هوای تمیز از دریچه‌ها به گلخانه وارد شود. اگر تمام دریچه‌های سقفی و دیواری باز باشند، حرکت هوا به اندازه کافی امکان ‌پذیر می‌شود.
یکی از راهکارهای کنترل تهویه گلخانه این است که داخل گلخانه را به دماسنج‌های حساس مجهز کنید تا بتوانید تغییرات دمایی را ثبت کنید. ممکن است در یک روز، افزایش دما بیشتر از ۲۷ درجه سانتیگراد شود. برای این حالت بهترین راهکار این است که در طول شب، تمام دریچه‌ها را باز بگذارید تا هوای لازم در اختیار گیاهان قرار گیرد.

 

بازرگانی تیکا

 

 

 

هدف از تهویه تابستانی

 

جلوگیری از افزایش دما در فضای گلخانه در فصل تابستان است. این تهویه هوای گرم داخل گلخانه را که بر اثر تابش خورشید بر پوشش گلخانه ایجاد می‌شود، جایگزین هوای بیرون می‌کند؛ تعداد دفعات تهویه یا تعویض هوا در تابستان، ۱ الی ۲ بار در دقیقه است.

در این فصل برای ایجاد تهویه مناسب‌تر و هوای خنک‌تر، علاوه بر فن تهویه باید از پنجره‌های سقفی و جانبی نیز استفاده شود. پنجره‌های جانبی برای جلوگیری از ورود حشرات به فضای گلخانه، با توری محافظ پوشانده می‌شوند.
پنجره‌ها به دو صورت دستی و موتوری کار می‌کنند:

دستی: پنجره‌ها با دستگیره، زنجیر و چرخ‌دنده باز یا بسته می‌شوند.
موتوری: پنجره‌ها به کمک ترموستات و به‌طور اتوماتیک باز یا بسته می‌شوند.

 

 

محل نصب دستگاه تهویه

 

دستگاه تهویه در محلی نصب می‌شود که اختلاف سطح کافی با بلندترین ارتفاع گیاهان داشته باشد، تا گیاهان در معرض مستقیم جریان هوای گلخانه قرار نگیرند. دستگاه تهویه باید در خلاف جهت باد غالب نصب شود.

 

انواع سیستم تهویه گلخانه کدامند؟

 

 

سیستم تهویه طبیعی یا منفعل چیست؟

 

یکی از سیستم‌های تهویه گلخانه، سیستم مکانیکی و طبیعی است. به این شکل که بسته به محل تأسیس گلخانه، پنجره هایی در جوانب و در سقف نصب می‌شوند تا انتقال هوا را انجام دهند. در چنین حالتی ابعاد پنجره‌ها به وسعت گلخانه بستگی دارند. علاوه بر وسعت گلخانه که پارامتری کلی است، پارامتر‌های محیطی دیگری مانند بادخیز بودن مکان تأسیس گلخانه، میزان تابش نور خوشید در آن، فصل، گرمسیر یا سردسیر بودن منطقه و رطوبت منطقه هم وجود دارند که مختص به مختصات جغرافیایی هر یک از گلخانه ها هستند. این نوع تهویه به نام تهویه منفعل یا پسیو (Passive) نیز شناخته می‌شود. البته که این سیستم کاملاً طبیعی نیست و در برخی موارد فن‌هایی بر سر راه این پنجره‌ها قرار می‌گیرند تا کار را سرعت ببخشد و راحت تر کنند.
دو عامل اصلی در این سیستم تهویه، اثر باد و شناوری دمایی است. اثر باد به میزان وزش باد در بیرون از ساختمان گلخانه برمی‌گردد و منظور از شناوری دمایی نیز گردش هوای گرم و سرد برای ایجاد تعادل است. در حقیقت باد نقش اصلی را در تهویه منفعل یا طبیعی گلخانه بازی می‌کند.
چنین سیستمی یک گلخانه باز می‌سازد. به این معنی که گلخانه با هوای بیرون تعامل دارد. البته که چنین تعاملی فقط در حد باز بودن پنجره‌های جانبی و سقفی نیست به این معنی است که گلخانه در این صورت یک محیط ایزوله تمام محسوب نمی‌شود.

 

اهمیت تهویه گلخانه در فصل گرما

 

 

سیستم تهویه گلخانه فعال، اکتیو یا فن چیست؟

 

گفته شد که گلخانه‌ها در صورت تعامل داشتن با هوای بیرون، گلخانه باز شمرده می‌شوند. اما در مقابل، گلخانه‌هایی هم وجود دارند که به گلخانه بسته معروف اند، به این معنی که محیط درون آن‌ها کاملاً بسته، ایزوله و خودکفا است و کنترل روی شرایط این گلخانه بالاتر و بسیار دقیق تر از گلخانه باز است. در این حالت گلخانه مانند یک اتاق بسته در نظر گرفته می‌شود پس می‌تواند از تمام سیستم‌های تهویه مطبوع برای تهویه خود کمک بگیرد. استفاده از تهویه فعال، کارآمدترین روش برای تهویه گلخانه است و به کمتر کردن دما کمک می‌کند. اما هزینه نگهداری و عملکرد آن بالاتر است. هنگامی که تهویه طبیعی پاسخگوی یک گلخانه نیست، کمک گرفتن از این سیستم ضروری محسوب می‌شود.
سیستم هایی رایج مانند:
– فن کویل
– چیلر و مینی چیلر
– هواساز
– یونیت هیتر
– اکونوپک
– بویلر
-ایرواشر
و…

از انواع این نوع تهویه به حساب می‌آیند. بنابراین بسته به موقعیت و شرایط محیطی یک گلخانه بسته مانند رطوبت یا خشک بودن آن، از انواع سیتسم‌های تهویه مطبوع کمک گرفته می‌شود.

 

 

شماره تماس:
آدرس:

مازندران، بابل

ایمیل:

sales@tika-trading.com

اینستاگرام:
ساعت کاری:

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17

پنج شنبه 9 الی 14