دلایل ضرورت بر هوشمند سازی گلخانه

دلایل ضرورت بر هوشمند سازی گلخانه

دلایل ضرورت بر هوشمند سازی گلخانه | بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره است. در این مقاله به بررسی دلایل ضرورت بر هوشمند سازی گلخانه می‌پردازد. همه ما با گلخانه‌های رایج آشنا هستیم و تا حدودی راجع به شیوه کار آن‌ها اطلاع داریم. گلخانه‌های هوشمند در ظاهر تفاوت چندانی ندارند و در واقع همان فضاهای بسته‌ای هستند که برای نگهداری از گیاهان و کشت‌ و زرع استفاده می‌شوند.

 

 

 

دلایل ضرورت بر هوشمند سازی گلخانه

 

 

 

چرا تمایل به هوشمند کردن گلخانه‌ها در حال افزایش است؟


امروز جوامع مایل هستند که بنا به دلایلی صنایع را قابل پیشینی‌تر کرده و تحت کنترل در بیاورند. به عنوان مثال دست اندرکاران صنعت کشاورزی با توجه به تغییرات گسترده شرایط آب و هوایی بیشتر از پیش به سوی فضاهای گلخانه‌ای گام بر می‌دارند.

تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین تاثیرات سوئی بر کشاوری گذاشته و اگر کشاورزان بخواهند همچنان در فضاهای سنتی کشت کنند احتمالا مانند سابق کنترل کمتری بر زمین‌ها و وضعیت جوی و فرآیند‌های کشاوری خواهند داشت. بنابراین افراد ترجیح می‌دهند در فضاهای کنترل شده‌تری مانند گلخانه‌ها سرمایه گذاری کنند. در این فضا‌ها کنترل فرآیندهای کشاورزی آسان است و کیفیت تولیدات نیز قابل اندازه گیری است.

 

 

بازرگانی تیکا

دلایل ضرورت بر هوشمند سازی گلخانه

 

 

مزایای هوشمند سازی گلخانه چیست؟


باتوجه به روش کار گلخانه‌های هوشمند و استقبال زیاد در سال‌های اخیر، بدیهی است که مزایا زیادی را برای باغداران و کشاورزان به ارمغان آورده است. در ادامه با مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای هوشمند سازی گلخانه آشنا می‌شوید:

 

 

سنسورهای گلخانه هوشمند

 


1- همگام‌سازی با محصولات مختلف


در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف، دما و رطوبت هوا متفاوت است. در گلخانه و کشت‌های سنتی، تغییرات آب‌ و هوایی به راحتی بر روی محصولات تأثیر می‌گذارد و کنترل گلخانه را دشوار می‌کند. گلخانه‌های هوشمند این قابلیت را دارند که به راحتی در هر موقعیت جغرافیایی اجرا شوند و تغییرات را مدیریت کنند. به‌جز این مسئله، طبیعت گیاهان و محصولات مختلف نیز با هم فرق دارد. اما هوشمند سازی گلخانه و تنظیمات در دسترس، کمک می‌کند تا به بهترین صورت، شرایط مورد نیاز برای گیاه یا محصول خود را فراهم کنید.

 

 

2- برداشت محصول بیشتر در فضای کم‌تر


روش‌های سنتی کشاورزی به زمین و فضای بیشتری نیاز دارد. دلیل این موضوع، کنترل نداشتن به عوامل محیطی است. به طور مثال، اگر شما نتوانید دمای پرورش گوجه فرنگی را متعادل نگه دارید، کاشت بوته‌ها در نزدیکی هم باعث بدتر شدن شرایط خواهد شد و محصولات بی‌کیفیتی را تولید می‌کنید. اما در گلخانه‌های هوشمند، کنترل عوامل کمک می‌کند تا تک‌تک موارد، زیر نظر باشند. و همه چیز باب میل گیاه تعریف شود. بنابراین هر بوته یا درختچه، بیشتر از حالت معمول محصول می‌دهد. تمام این شرایط در صورتی است که شما فضای کمتری را نیز برای خود در نظر گرفته‌اید.

 

 

3- صرفه‌جویی در هزینه‌ها


اطلاع نداشتن از میزان آب، کود، دما، نور و سایر عوامل، موجب هدررفتن بی‌نتیجه آنها خواهد شد. در کنار این موضوع، هزینه نیروی کار نیز وجود دارد که به نوبه‌ی خود تأثیر بیشتری در افزایش هزینه‌ها خواهد گذاشت. هوشمند سازی گلخانه، با مدیریت فرایندها و حفظ میزان استاندارد مصرف برای گیاه، تأثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش هزینه می‌گذارد. در ضمن، گلخانه هوشمند به کم‌ترین میزان نیروی کار نیاز دارد. پس این هزینه را هم از بین می‌برد و پرورش شما را به‌صرفه‌تر از کشت‌های سنتی می‌کند.

 

 

4- امنیت بیشتر با هوشمند سازی گلخانه


عموماً فضاهای پرورش گیاه یا گلخانه‌های سنتی، به کمک نگهبان و سیستم مداربسته کنترل می‌شوند. این روش آن‌قدرها هم برای نگهداری گلخانه‌ها مناسب نیست، مخصوصاً اگر تعداد یا متراژ گلخانه‌های شما زیاد باشد. گلخانه‌های هوشمند به یک سنسور محافظتی پیشرفته مجهز هستند که حساسیت بسیار بالایی به تغییرات دمایی، باز شدن درب یا هر منفذ دیگری دارد. و هر گونه تغییر را بلا فاصله به سیستم مدیریت هشدار می‌دهد. بنابراین، مدیر گلخانه یا حتی نگهبان، به سادگی می‌تواند نظارت بیشتری داشته باشد.

 

 

5- فراهم کردن شرایط اقلیمی محصول و بازدهی بیشتر


هر چقدر یک گیاه در محیطی مشابه با محیط بومی خود قرار بگیرد، میزان رشد یا باردهی آن بیشتر خواهد شد. هوشمند سازی گلخانه در کنار سایر کنترل‌ها، به تأمین آب‌ و هوای مورد نیاز گیاه نیز کمک می‌کند. و به این صورت، بازدهی گیاهان افزایش می‌یابد.

 

 

6- محصولات سالم‌تر با هوشمند سازی گلخانه

 

آفت‌ها یکی از عوامل مخرب در کشاورزی محسوب می‌شوند. کشاورزان در اکثر مواقع با استفاده از انواع سم، سعی می‌کنند تا از شر این آفات در امان بمانند. کشاورزی مدرن و هوشمند، روش‌های مختلفی برای کنترل این آفات دارد که واضح‌ترین آن بررسی اطلاعات گیاه است. با تحلیل خاک، رطوبت، دما و سایر جزئیات، سیستم به خوبی می‌تواند خطر بروز آفت یا بیماری را شناسایی کند و به پایگاه، اطلاع دهد. استفاده از این امکان، موجب جلوگیری از بیماری‌ها می‌شود و یا در صورت رخ دادن مشکل، آفت یا بیماری کل گلخانه را تهدید نخواهد کرد. به این صورت، امکان آسیب‌های مالی بر اثر بروز بیماری از بین می‌رود و هزینه‌های درمان گیاه یا محصولات نیز کاهش خواهد یافت.

 

 
7- مدیریت بهینه و آسان


یکی از مزایا و ویژگی‌های جذاب هوشمند سازی گلخانه، مدیریت از راه دور است. همان طور که بارها اشاره شد، بسیاری از عوامل به صورت خودکار انجام می‌شوند و اطلاعاتِ نظارت‌ها نیز، مرتباً در سیستم ذخیره می‌شود. تمام این فرایندها کمک می‌کنند تا مدیریت گلخانه حتی از راه دور هم امکان‌پذیر باشد و بسیاری از دغدغه‌های کشت سنتی، از بین برود.

 

بازرگانی تیکا

دلایل ضرورت بر هوشمند سازی گلخانه

 

تجهیزات گلخانه هوشمند


برخی از مهم‌ترین تجهیزات گلخانه‌های هوشمند عبارتند از:

 

1- سنسور‌ها


برای یک گلخانه هوشمند معمولا تمرکز روی دو عامل مهم در رشد گیاهان، یعنی دما و رطوبت(هوا و خاک) است. بنابراین سنسور رطوبت و دما جزو تجهیزات ضروری در گلخانه‌های هوشمند هستند. سایر سنسورهای قابل استفاده در گلخانه هوشمند عبارتند از:

سنسور PH و EC آب، سنسور مونوکسید و دی اکسید کربن، سنسور باد، نور و …

 

 

2- سیستم آبیاری و تغذیه هوشمند


یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در گلخانه‌های هوشمند، سیستم آبیاری و تغذیه هوشمند است که کنترل و مدیریت عملیات آبیاری و کوددهی گیاهان را بر عهده دارد.

 

 

3- کنترلر


یک عامل مهم در هوشمندسازی گلخانه، انتخاب روش برقراری ارتباط با تجهیزات است. کنترلر مانند پردازنده برای کامپیوتر است و عملگرها فرمان‌های مختلف را از آن می‌گیرند.

 

 

چه سنسور و حسگر‌‌هایی برای نظارت بر رشد گیاه استفاده می‌شود؟

 

انواع مختلفی از تجهیزات و سنسور‌های گوناگون برای گلخانه‌های هوشمند موجود است که داده‌ها را برای نظارت بر محیط زیست و کنترل اتوماسیون اندازه گیری و گزارش می‌کنند.

  • سنسور‌های رطوبت

  • سنسور‌های دما

  • سنسور‌های رطوبت خاک

  • سنسور‌های نور

  • سنسور‌های کیفیت هوا

  • سنسور‌های دی اکسید کربن

کلیه‌ی تجهیزات انتخابی باید بتوانند به صورت یکپارچه محیط گلخانه هوشمند را مدیریت کنند، این موارد معمولا نیازمند توجه ویژه به نوع کنترلر هوشمند و حسگر‌هایی هستند که ممکن است به پاشش آب، نور خورشید و رطوبت و… حساس باشند.

اندازه گیری دما و رطوبت هوا، دمای محیط کشت، دما و رطوبت خاک گیاه با وجود سنسور‌های مختلف باید به صورت جداگانه انجام شود تا از طریق داده‌های به دست آمده، بهترین نتیجه برای گلخانه هوشمند اعمال شود تنها همین دلیل نشان می‌دهد که برای هر پارامتری در گلخانه باید یک سنسور مجزا تعبیه شود.

 

 

چگونگی ساخت گلخانه هوشمند


برای اجرای یک گلخانه هوشمند چه کاری لازم است؟ چند عامل اساسی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید:

 

الف) سنسور‌های کم مصرف و باتری برای ثبت نقاط مختلف آب و هوایی، زراعی و امنیتی

ب) اتصال بی‌سیم، قابل اطمینان و مقرون به صرفه برای انتقال داده ها از حسگرهای متقابل گلخانه هوشمند به یک درگاه اطلاعات از راه دور

ج) یک سیستم یادگیری ماشینی تشخیصی برای به دست آوردن اطلاعات از داده‌های دریافتی از حسگر و تبدیل آن به داده‌های قابل تفسیر برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد فعالیت‌های کشاورزی در گلخانه هوشمند.

این پایگاه داده همچنین می‌تواند مستقیماً در سیستم های کنترل گلخانه‌ای موجود ادغام شود تا اقدامات خودکار را در شبکه‌های تهویه مطبوع گلخانه، روشنایی، آب پاش و پاشش انجام دهد.

 

بازرگانی تیکا

 

مجتمع‌های گلخانه‌ای در سطح تجاری که در مناطق بزرگ جغرافیایی پراکنده شده‌اند، نیاز به اتصال بی‌سیم با اتصال با دامنه بلند با قابلیت نفوذ قوی دارند.

علاوه بر ارائه انتقال قابل اعتماد داده‌ها، چنین راه حلی اجازه می‌دهد تا درگاهی نزدیک به منبع تغذیه برای کاهش ترانشه سیم نصب شود.

مقیاس پذیری، عامل دیگری است که باید در نظر گرفته شود، زیرا تعداد دروازه‌های مورد نیاز برای صرفه جویی در هزینه های سخت افزاری، نصب و مدیریت را به حداقل می‌رساند. مهم‌تر از همه، اتصال باید بسیار کم مصرف باشد تا سنسور‌ها بتوانند سال‌ها با حداقل تعمیر و نگهداری در آن کار کنند.

انواع گلخانه هوشمند با پیش بینی ارزش بازار، تا سال ۲۰۲۴، بیش از یک میلیارد دلار، بدون شک یک روند عمده کشاورزی برای سرمایه گذاری هستند.

یک گلخانه هوشمند، سیستم‌های کشاورزی متداول و فناوری‌های جدید اینترنت اشیا را برای دید کامل و اتوماسیون گرد هم آورده است. این کمک می‌کند تا ناکار آمدی و مسائل مربوط به مبارزه را که مدت‌ها است برای حفاظت از محصولات و به حداکثر رساندن محصولات کشاورزی شما را نگران کرده است، مشخص کنید.

 

 

شماره تماس:
آدرس:

مازندران، بابل

ایمیل:

sales@tika-trading.com

اینستاگگرام:
ساعت کاری:

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17

پنج شنبه 9 الی 14