راز‌‌های نگهداری گلخانه در بهار و تابستان

راز‌‌های نگهداری گلخانه در بهار و تابستان

بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره در اين مقاله به راز‌‌های نگهداری گلخانه در بهار و تابستان می‌پردازد.

راز‌‌های نگهداری گلخانه در بهار و تابستان | در گلخانه‌ها در تمام فصول سال، با کنترل عوامل محیطی میتوان گیاه پرورش داد. عوامل محیطی تاثیر بالایی در کیفیت محصولات گلخانه دارد که نیاز به مراقبت بیشتری دارند. یکی از عوامل مهم دما است که مربوط به کنترل هوای گرم و سرد می‌باشد. درفصل سرما با ایجاد گرما به وسیله دستگاه‌های مجهز به سیستم گرمایشی و درفصل سرما با ایجاد گرما توسط فن‌های الکتریکی، دمای هوای گلخانه را تنظیم می‌کنند.

اکثر محصولات گلخانه در دمای حداقل ۱۶و حد اکثر ۳۵درجه کشت می‌شوند یکی دیگراز عوامل محیطی رطوبت است که آفات و بیماری‌های قارچی را کنترل می‌کند. رطوبت بالا زمینه رشد را برای بیماری‌های قارچی فراهم می‌کند. علاوه بر دما ورطوبت،گاز دی‌اکسید کربن باعث افزایش رشد و کیفیت محصولات گلخانه می‌شود، سیستم‌های تهویه هوا در گلخانه برای متعادل کردن عوامل محیطی ضرورت دارد. در واقع مهمترین عوامل محیطی، دریافت انرژی خورشید، برای غذا سازی محصولات کشاورزی است. علاوه بر موارد فوق آب هم درسلامت گیاهان نقش مهمی داردآبیاری دقیق برکیفیت و رشد گیاه تاثیر گذار است و آبیاری بیش از حد و کمبود آب اثرات منفی روی گیاه می‌گذارد.

 

 

راز‌‌های نگهداری گلخانه در بهار و تابستان

 

حالا که تابستان از راه رسیده و هوا هم حسابی گرم شده، باید به فکر گل‌ها و گیاهان‌مان باشیم تا در این فصل حساس، سرحال و قبراق باشند. حتما می‌دانید که همین فصل تابستان، فصل رشد گیاهان است؛ پس آن‌ها نیاز به توجه بیشتری دارند.‌

بهار فصل رسیدگی به گل‌ها و احیای مجدد باغچه و گلدان‌های لب پنجره، برای شروع فصلی جدید است. با تمام شدن زمستان گیاهان در فصل بهار فرصت دوباره‌ای برای رشد کردن و جوانه زدن پیدا می‌کنند. با گرم شدن هوا بعد از یک سرمای طولانی، گیاهان جان تازه‌ای می‌گیرند و از همین رو آشنا بودن با روش های نگهداری از گیاهان و انواع گل‌های بهاری زیبا در این فصل اهمیت زیادی دارد.

 

بازرگانی تیکا

راز‌‌های نگهداری گلخانه در بهار و تابستان

 

مهم ترین نکات نگهداری گیاهان در بهار و تابستان

 

این سوال که نگهداری گیاهان در تابستان با بهار متفاوت است یا خیر و یا اینکه چه مواردی را باید در فصول مختلف برای داشتن گیاهان شاداب رعایت کنیم را در ادامه به شما خواهم گفت :

 

۱- آبیاری اصولی را جدی بگیرید

اگر به نگهداری از گیاهان علاقمند هستید باید بدانید مهم‌ترین نکته در این مسیر آگاهی از زمان و میزان و به عبارتی چگونگی آبیاری است. آبیاری اشتباه اعم از آبیاری زیاد و آبیاری کم علت مرگ و نابودی بسیاری از گیاهان را شامل می‌شود.

تشخیص اینکه آیا زمان آبیاری گیاهی فرا رسیده یا خیر و مقدار آبی که باید به هر گیاه داده شود سوال و چالش بسیاری از افرادی است که به نگهداری از گل و گیاه می‌پردازند. در این مورد باید توجه داشته باشید که مقدار نیاز آبی گیاهانی که در گلدان کاشته شده اند با گیاهانی که در فضای آزاد هستند متفاوت است.

 

۲- تنظیم دمای محیط زندگی گیاهان

از دیگر نکات مهم نگهداری گیاهان گلخانه‌ای در بهار و تابستان تنظیم دمای محیط است، در زمستان دما با تابستان متفاوت است، این در حالیست که اغلب گیاهان در هر دو فصل به دمای ثابتی نیازمندند، هر چند اکثر آنها تغییرات دمایی را تحمل می‌کنند اما باید بدانید برای هر گیاه دمای ایده آلی وجود دارد که در آن شادابی و طروات بیشتری را به ما هدیه می‌دهد.

 

 

تأثیر دمای زیاد در گلخانه

 

اگر سیستم تهویه در گلخانه به کار گرفته نشود، کنترل دمای گلخانه در فصل تابستان سخت می‌شود. در نتیجه دمای گلخانه بیش از اندازه زیاد می‌شود. دمای بیش از حد گرم در مرحله رشد و گرده افشانی آسیب جدی به گیاهان می‌زند. چرا که گیاهانی که در معرض هوای گرم قرار دارند، گرده افشانی ضعیفی خواهند داشت و میوه های بالغ نیز با آسیب دچار می‌شوند. بنابراین تهویه گلخانه در تابستان یک امر ضروری می‌باشد و باید به بهترین نحو صورت گیرد. چرا که تهویه اشتباه موجب افزایش دمای گلخانه به بیش از 32 درجه در طول روز می‌گردد. در صورتی که برای اکثر گیاهان دمای گلخانه نباید بیش از 24 درجه باشد.

 

 

ایجاد سایه‌بان به منظور حفظ دمای مناسب گلخانه در تابستان

 

نصب توری سایبان دومین راهی است که برای تامین دمای مناسب گلخانه در تابستان می‌توانید به آن عمل کنید. هنگام نصب، این نکته را نیز در نظر بگیرید که گیاهان برای رشد کردن به میزان مناسبی از نور نیاز دارند. نباید با نصب نادرست سایه‌بان جلوی تابش نور مناسب را بگیرید.

پرده‌هایی که به منظور تامین دمای مناسب گلخانه در تابستان استفاده می‌شوند، می‌توانند داخلی یا خارجی باشند. پرده‌های خارجی از آن جهت مناسب‌تر هستند که بیرون از گلخانه نصب می‌شوند. به این ترتیب این پوشش‌ها نور خورشید را پیش از آن‌که حتی از از شیشه‌ عبور کند، به دام می‌اندازند. در روزهایی که هوا سردتر است می‌توان این پوشش‌ها را برداشت.

با این‌همه این امکان نیز وجود دارد که این پرده‌ها مانع‌ از کارایی دریچه‌ها شوند و تهویه گلخانه در تابستان را با مشکل مواجه کنند. از همین رو باید برای مقابله با این مشکل تلاش کنید یا می‌توانید از پرده‌های داخلی استفاده کنید که مدل اتوماتیک نیز دارند. توری یا محافظ‌های مشبک می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای پرده‌ها باشند. این تجهیزات به راحتی می‌توانند نصب شوند و در جای خود محکم باقی بمانند.

 

 

متعادل کردن دما به وسیله‌ی آب، روشی دیگر برای دستیابی به دمای مناسب گلخانه در تابستان

 

اما یک ترفند دیگر که بسیاری در روزهای گرم تابستان برای افزایش رطوبت گلخانه از آن استفاده می‌کنند تعدیل کردن دما به وسیله‌ی آب ست. افزایش رطوبت اقدامی بسیار موثر در راستای تامین دمای مناسب گلخانه در تابستان است.همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بسیاری از افرادی که گلخانه دارند در روزهای تابستان اقدام به پاشیدن آب و خیس کردن سطوح می‌کنند.

هنگامی که می‌خواهیم به دمای مناسب گلخانه در تابستان دست پیدا کنیم باید به میزان رطوبت نیز توجه کنیم. همزمان با تبخیر آب سطح رطوبت محیط افزایش پیدا می‌کند و این امر به گیاهان کمک می‌کند با گرما مقابله کنند. یک اثر جانبی مثبت در این امر وجود دارد. افزایش میزان رطوبت شرایط را برای آفاتی که در محیط خشک زیست می‌کنند دشوار می‌کند.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که این عمل را در چه فواصل زمانی باید انجام داد؟‌ در واقع در روزهایی که گرما بیش از حد است این عمل را تا جایی که می‌توانید باید انجام دهید (که کار چندان آسانی نیست). می‌توانید هدف خود را روی دو مرتبه آب‌پاشی تنظیم کنید.یک مرتبه صبح و یک مرتبه عصر. اگر انرژی و زمان لازم را برای انجام این کار دارید، می‌توانید هنگام ظهر نیز این عمل را انجام دهید.

 

 

سایر اقدامات و روش‌های لازم برای رسیدن به دمای مطلوب

 

افزون بر روش‌های یاد شده برای تامین دمای مناسب و تهویه گلخانه در تابستان، راه‌کارهای دیگری نیز موجود است. استفاده از پنکه‌ها نیز مانند تهویه موجب می‌شود که جریان هوا به شکل مناسبی در رفت‌وآمد باشد.فن‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و حتی مدل‌هایی از آن‌ها هستند که بدون نیاز به برق و تنها با استفاده از صفحات خورشیدی کار می‌کنند.

از سوی دیگر توجه به آبیاری گیاهان نیز بسیار حائز اهمیت است. گیاهانی که رطوبت کافی در نزدیکی ریشه دارند، نسبت به گیاهانی که از کمبود آب رنج می‌برند وضعیت بهتری دارند. تعریق یکی از فرایند‌هایی است که موجب خنک شدن گیاهان می‌شود. رطوبت از طریق منافذ موجود در برگ خارج می‌شود. دقیقا همان‌گونه که بدن انسان عرق می‌کند، خروج رطوبت موجب خنک شدن سطح برگ نیز می‌شود.

حال اگر به دلیل عدم وجود رطوبت کافی گیاهان نتوانند این فرایند را به درستی انجام دهند، پژمرده می‌شوند. به همین دلیل آبیاری و توجه به تهویه گلخانه در تابستان می‌تواند تا حد زیادی به حفظ سلامت گیاهان کمک کند. با مشاهده‌ی برگ‌های سوخته و خشک شدن شاخ و برگ گیاهان، می‌توان دریافت که دمای گلخانه بالاتر از حد مفید است و باید اقداماتی در راستای تنظیم دما انجام داد.

 

بازرگانی تیکا

توری ضد حشره

روش دیگر برای تامین دمای مناسب گلخانه در تابستان استفاده از تهویه‌های الکتریکی است. درست است که این تهویه‌ها گران‌ هستند اما کارایی موثری دارند. مه‌پاش، رطوبت‌ساز و مه‌ساز نیز از دیگر تجهیزاتی است که می‌توان در گلخانه‌های بزرگ از آن‌ها استفاده کرد.

طبیعی است که اگر وسعت گلخانه زیاد باشد هزینه کردن برای حفظ و تعادل دما امری کاملا ضروری است؛ چرا که در صورت عدم تامین دما، آسیب وارده به محصولات خساراتی بسیار بالاتر از مبلغی که برای خرید تجهیزات صرف می‌شود به بار خواهد آورد. عمل کردن به نکاتی که در این مطلب خواندید باعث می‌شود که بتوانید محیطی مناسب را برای رشد گیاهان خود ایجاد کنید و از نتیجه‌ی حاصل لذت ببرید.

 

 

سخن پایانی

 

دمای گیاه داخل گلخانه در فصول گرم و مناطق خشک حتی با سیستم تهویه مناسب، در صورت تابش نور زیاد آفتاب می تواند 5-10 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای هوا برسد. تهویه مناسب به تنهایی نمی‌تواند موجب خنک شدن گیاهان شود زیرا دمای هوا در اکثر اقلیم بسیار بالا می‌باشد. از سیستم‌های زیر با خنک کننده تبخیر می‌توان برای سرمایش بیشتر و افزایش رطوبت گلخانه استفاده نمود. در نهایت، شدت نور در گلخانه برای هر گیاه نباید از حد مجاز کمتر باشد. هرچه گیاهان درون گلخانه سطح برگ بیشتری داشته باشند، به نور بیشتری نیازمند خواهد بود و به میزان کمتری سایه انداز نیاز می‌باشد.