راز‌‌های نگهداری گلخانه در پاییز و زمستان

راز‌‌های نگهداری گلخانه در پاییز و زمستان

بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره است. در این مقاله به بررسی راز‌‌های نگهداری گلخانه در پاییز و زمستان می‌پردازد.

نگهداری از گیاهان در فصل پاییز و زمستان کار دشواری نیست و فقط به کمی مراقبت بیشتری نیاز دارند. با رعایت چند نکته می‌توانید در این فصل گیاهان خود را شاداب و سرحال نگه‌دارید.

همه‌ی گیاهان به سرما حساس بوده و تا حدی سرما را می‌توانند تحمل کنند و البته تحمل کردن سرما به این معنی نیست که رشد می‌کنند و هیچ گونه آسیبی نمی‌بینند، بلکه سرما رشد آن‌ها را متوقف کرده و گیاهانی که خزان کننده هستند برگ‌های خود را از دست می‌دهند و حتی مشکلات زیادی می‌تواند برای آن‌ها پیش بیاید.

 

بازرگانی تیکا

 

راز‌‌های نگهداری گلخانه در پاییز و زمستان

 

گلخانه و فصل زمستان

 

در فصل زمستان بسیاری از گیاهان به خواب زمستانی خود فرو می‌روند و برخی دیگر نیز با آمدن فصل زمستان پایان عمرشان رقم می‌خورد. به طور قطع گلخانه باید به گونه‌ای باشد که دستخوش این تغییرات نشود و بتواند در هر فصل از سال به بار نشسته و محصولاتی را ارائه دهد. به همین دلیل باید به گلخانه‌ها در فصل زمستان توجه بیشتری شود. در کل گلخانه در زمستان، در یکی از مرحله‌های حساس خود به سر می‌برد. در این زمان نیازمند یک سری از نگه‌داری‌ها و مراقبت‌های خاص خود می‌باشد که باید توسط گلخانه داران انجام شود. اگر شما نیز به فکر احداث یک گلخانه هستید، باید به یاد داشته باشید که در فصول سرد سال گلخانه شما به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارد. بنابراین باید تمامی نکات مربوط به نگهداری گلخانه در فصل زمستان را بدانید و از آن آگاه باشید.

لازم به ذکر می‌باشد که اگر شرایط مساعدی برای گیاهان گلخانه برقرار باشد، می‌‌توانید از گل‌ها و گیاهان درون گلخانه به خوبی مراقبت کرده و از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین دیگر لازم نیست که در بهار از ابتدا شروع نمایید. بهتر است بدانید که برای آماده ‌سازی مناسب و نگهداری گیاهان گلخانه در زمستان، انجام چند کار ساده لازم است و به این ترتیب می‌توانید از گیاهان خود به خوبی مراقبت کنید. مطمئن باشید با رعایت این نکات فرصت پرورش طیف وسیعی از سبزیجات و گیاهان در طول فصل سرما برایتان فراهم خواهد شد. با بازرگانی تیکا همراه باشید تا در ادامه به بررسی نکات مهم برای نگهداری از گیاهان در فصل زمستان بپردازیم.

 

گلخانه را تمیز کنید

 

تمیز کردن گلخانه در پاییز به شما کمک می‌کند تا بسیاری از امور را ساماندهی کنید و در نتیجه کارایی گلخانه خود را افزایش دهید. همانطور که برنامه خاصی برای نظافت کامل منزل خود در نظر می‌گیرید، پاییز زمان مناسبی خواهد بود تا بطور گسترده و کامل گلخانه خود را تمیز کنید. ممکن است در فصل تابستان انجام برخی کار‌‌های داخل گلخانه را نادیده گرفته باشید، در فصل پاییز بخش‌های به هم ریخته و نامرتب گلخانه را نظم دهید.

گیاهانی که در فصل زمستان هیچ رشدی ندارند و شکوفا نمی‌شوند را از گلخانه حذف کنید تا بتوانید به جای آنها سایر محصولات فصلی را بکارید.

همچنین کف گلخانه، طبقه‌ها و دیگر نقاط نامرتب گلخانه را تمیز و جارو کنید.

 

 

سیستم گرمایشی را آماده کنید

 

در فصل زمستان برای تأمین گرمایش گلخانه از سیستم های گرمایشی مختلفی استفاده می‌شود. توصیه می‌شود که قبل از فرا رسیدن فصل سرما، حتما تجهیزات گرمایشی داخل گلخانه را تعمیر و سرویس کنید. اگر قبلا برای گلخانه خود هیتر تهیه کرده اید، وضعیت و عملکرد آن را حتما بررسی نمایید. همچنین اگر مجبور به خرید هیتر گلخانه هستید حتما گرماسازی را انتخاب کنید که متناسب با فضای گلخانه شما باشد.

برای فصل زمستان باید به فکر بخاری‌های اضطرای و قابل حمل باشید. هیتر برقی فن دار از جمله بخاری‌های اضطراری و قابل حمل بوده که در گلخانه هم برای گرمایش موضعی و هم برای شرایط اضطراری قابل استفاده است. همچنین توصیه می‌شود که برای گلخانه خود سوخت جایگزین نیز در نظر بگیرید. ممکن است به خاطر شرایط نامساعد آب هوایی گاز منطقه دچار افت فشار یا قطعی شود. در این شرایط باید بتوان موقتا سوخت مصرفی گلخانه را با دیگر منابع انرژی همچون گازوئیل جبران کرد. برای این منظور نیز به مخزن ذخیره سوخت نیاز بوده و دستگاه گرمایشی باید قابلیت کارکرد با آن سوخت را داشته باشد.

 

 

تمیز کردن پوشش گلخانه

 

در فصل زمستان نور خورشید با زاویه و شدت کمتری به داخل گلخانه می‌تابد. حال اگر پوشش گلخانه نیز به اندازه کافی تمیز نباشد، گرد و خاک موجود بر روی پوشش همانند یک فیلتر، ورود نور به داخل گلخانه را محدود می‌سازند. لذا برای بهره مندی از نور افتاب در فصل زمستان لازم است که سطح پوشش گلخانه تمیز باشد تا نور به راحتی از آن عبور کند. این روش باعث می‌شود تا در طول روز از نور آفتاب هم برای گرمایش گلخانه کمک گرفته شود و در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

اگر پوشش گلخانه شما از نوع نایلون‌های UV دار و یا پلی کربنات است، آن را با الکل و یا موادی که حاوی آمونیاک هستند، تمیز نکنید. برای تمیزکاری می توان با آب و صابون و اسفنج یا پارچه نرم پوشش گلخانه را تمیز کرد. همچنین شما میتوانید با محلول سرکه و آب یک ضدعفونی کننده بی خطر درست نموده تا در صورت وجود قارچ و کپک بر روی پوشش گلخانه، آنها را از بین ببرید.

همچنین برای تمیز کردن قاب‌های آلومینیومی و برداشتن گرد و خاک آن از پارچه نرم استفاده کنید. در تمیز کردن قاب های آلومینیومی از کاغذ سنباده یا پشم فولاد استفاده نکنید زیرا اینکار باعث خراش برداشتن سطح آلومینیوم و پوسیدگی آن می‌شود.

 

بازرگانی تیکا

توری ضد حشره

 

تعمیر و سرویس سیستم تهویه گلخانه

 

علاوه بر سیستم گرمایشی، پیشنهاد می‌شود که پنکه و فن سیرکوله گلخانه و دریچه‌های تهویه را هم سرویس کنید. در فصل زمستان برای جلوگیری از افزایش رطوبت داخل گلخانه، لازم است که سیستم تهویه و سیرکوله بدون مشکل کار کنند وگرنه در نتیجه رطوبت بالا، بیماری قارچی در بین گیاهان گلخانه‌ای شایع خواهد شد.

 

 

پرده انرژی نصب کنید

 

این نوع پرده‌ها همچون یک عایق عمل نموده و تا حدودی زیادی مانع از خروج هوای گرم از طریق سقف گلخانه می‌شوند. برای حفظ گرما توسط پرده انرژی در گلخانه، شب هنگام که محیط گلخانه بدون نور است آن‌ها را بسته و در طول روز باز نگه دارید تا نور خورشید به داخل گلخانه نفوذ کند.

نصب و استفاده از پرده انرژی در گلخانه اگر چه هزینه بر است اما به حفظ انرژی و کاهش هزینه های آن نیز بسیار کمک می‌کند.

 

روشنایی گلخانه را بررسی کنید

 

در زمستان شب‌ها طولانی تر و روز‌ها کوتاه تر می‌شوند. از طرفی نور خورشید با زاویه کمتری می‌تابد و در نتیجه گیاهان نور کمتری دریافت خواهند کرد. برای رفع این مشکل مخصوصا برای گیاهانی که به نور بیشتری احتیاج دارند، می‌توان از روشنایی مصنوعی استفاده کرد.

بنابراین روشنایی گلخانه خود را برای تأمین نور مصنوعی در زمستان آماده کنید. شدت و مدت زمان روشنایی گلخانه باید با ابزار‌های مختلف قابل کنترل باشد. برای این منظور می‌توان از تایمر و نورسنج بهره برد.

 

 

بررسی عایق بندی گلخانه

 

تمامی درز‌ها و شکاف‌هایی که بر روی دیواره و سقف گلخانه وجود دارند را بپوشانید. برای این منظور در اطراف گلخانه دور برنید. معمولا پوشش بین قاب‌ها و پانل‌ها زودتر دچار سوراخ می‌شود. حتی کوچکترین این نوع سوراخ‌ها نیز برای ورود هوای یخ بندان زمستانی به داخل گلخانه کافی بوده و باعث استرس درمایی گیاهان ان ناحیه می‌شود. عایق بندی برای حفظ گرمایش گلخانه بسیار ضروری است و در مقاله نحوه حفظ گرمایش گلخانه در زمستان راهکار‌های بیشتری برای شما شرح داده‌ایم.

توجه داشته باشید که نور افتاب در تابستان به شدت از عمر مفید پوشش‌های نایلونی می‌کاهد. در فصل زمستان گاها با بارش‌های سنگین مواجه می‌شویم. برای اینکه پوشش گلخانه در برابر بارش‌های سنگین و وزن برف مقاوم باشد، حتما به موقع آن را تعویض نموده و برای زمستان آماده کنید.

اجزا‌های متحرک گلخانه از قبیل لولای در، دستگیره، در‌‌‌ها و دریچه‌ها اگر به روغن کاری نیاز دارند آن‌ها را روان کنید.

 

 

انتخاب محصولات مناسب در زمستان

 

انتخاب سود آورترین محصولات گلخانه‌ای یکی از نکات مهم در هنگام آماده‌سازی گلخانه در زمستان است. سبزیجات گلخانه‌ای در طول دوره زمستان نیاز به گرمای مناسب و کنترل شده‌ای دارد.

اواخر فصل پاییز زمان مناسبی است که شما برای کاشت سبزیجات اقدام کنید. در نظر داشته باشید که پیش از شروع یخبندان گیاهان گلخانه را کشت کنید؛ چرا که ممکن است خاک دیگر اجازه رشد مناسب به گیاه شما را ندهد. از تجهیزات مناسب برای کشت در زمستان می‌توان به پلاستیک‌های دوبل پلی اتیلن، سیستم نور مصنوعی برای‌ ایجاد گرما و صفحه‌های حرارتی اشاره کرد.