زمان کاشت و برداشت انواع صیفی جات درفصل بهار

زمان کاشت و برداشت انواع صیفی جات درفصل بهار

زمان کاشت و برداشت انواع صیفی جات درفصل بهار|بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه اي خصوصا توري ضدحشره است.
صیفی جات به برخی از محصولات کشاورزی گفته میشود که در بهار و اوایل تابستان کارهای مقدماتی آن انجام شده و محصول آن در تابستان یااوایل پاییز به دست می‌آید .
مسئله ای که بسیار در پرورش بذر سبزیجات و صیفی جات اهمیت دارد به زمان کاشت بذر صیفی جات و سبزیجات مربوط می شود. با سرد شدن هوا ، کاشت و پرورش بذر صیفی جات و سبزیجات با کمی زحمت همراه است و لازم در این اطلاعات کافی داشته باشید در مقاله زیر سعی کردیم به توضیحات کامل در مورد زمان به توضیحات کامل در مورد زمان کاشت بذر صیفی جات و سبزیجات بپردازیم.

 


1.تربچه

 


تربچه یکی از سبزیجات با رشد آسان و سریع است که ریشه و برگ‌های خوش طعمی تولید می‌کند. تربچه در شکل و رنگ‌های متنوعی وجود دارد.

کاشت بذر تربچه: زمان کاشت بذر تربچه از اوایل بهار تا اوایل پاییز است. جوانه زنی بذر تربچه معمولا یک هفته طول می‌کشد. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. تربچه در آفتاب کامل و سایه-آفتاب قابل کاشت است. تربچه رشد سریعی دارد. بیشتر گونه‌های تربچه در کمتر از یک ماه به بلوغ می‌رسند. زمانی که تربچه‌ها به اندازه مورد نظر رسیدند آن‌ها را برداشت کنید.

 


2.طالبی

 


کشت طالبی در فضای باز باید در فصول گرم سال انجام گیرد که معمولا در بهار و بعد از رفع سرمای بهاره کشت می گردد.
برداشت: یکی از نشانه های رسیدن میوه طالبی ،ایجاد شکاف در محل اتصال ساقه به میوه است . که در این مرحله میوه ها تمایل به جدا شدن از ساقه ها دارند.در هنگام برداشت این محصول بهتر است میوه همراه با دم آن از بوته جدا شود.

 

3.بادمجان

 


بادمجان از گونه های گیاهی است که نیاز به دوره ی گرمایی طولانی مدت دارد و طبیعتا به سرما، حساس می‌باشد. البته این گیاه در آب و هواهای معتدل هم، کشت می‌شود اما باید دقت کرد که دمای هوای منطقه، کمتر از 16 درجه سانتیگراد نشود چرا که به میوه های این گیاه، آسیب می‌رساند.
زمان کاشت بادمجان از اواخر اسفند و اوایل بهار است.
برداشت میوه بادمجان از زمانی که اندازه ی میوه به یک سوم اندازه ی نهایی برسد امکان پذیر است. اما بهترین زمان و بهترین کیفیت میوه زمانی است که بادمجان ها سفت، براق و دارای سطح صاف باشد و همچنین اندازه ی آن هم به قدری باشد که مشتریان، در بازار می‌پسندند.

 

 

زمان کاشت و برداشت انواع صیفی جات درفصل بهار

 

 


4.ذرت

 

 


ذرت یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در جهان می‌باشد. ذرت سازگاری زیادی با شرایط مختلف آب و هوایی و خاک دارد. از دانه ذرت می‌توان در تغذیه انسان‌ها و هم به عنوان علوفه دام استفاده کرد. دانه ذرت علاوه بر مصرف غذایی به جای آرد گندم نیز استفاده می‌شود و دارای مقدار زیادی نشاسته است. انواع مختلفی از ذرت موجود است که شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را پرورش دهید.

 

 

5.کدوسبز

 

 


بهترین زمان برای کاشت این گیاه اوایل بهار تا اواخر بهار هست که بتوانید محصول خودتون را به راحتی و به تعداد دفعات زیاد برداشت کنید، هرچقدر دما، نور، آبیاری گیاه بهتر باشه شما کدوهای بیشتر و با کیفیت تری برداشت خواهید کرد، البته برای کاشت در گلدان اگر شرایط نگهداری را فراهم کنید هر فصلی میتویند اقدام به کاشت کنید.
از زمانی که بذر کدو را در گلدان می کارید، ۲ ماه طول می کشد که گیاه بارور شود. در این مرحله، قابل برداشت خواهد شد . هنگام برداشت، نزدیک ترین فاصله ی ساقه با میوه را با چاقو یا قیچی، برش دهید. توجه داشته باشید که هنگام برش باید از دستکش استفاده کنید. زیرا ساقه کدو دارای تیغ است و ممکن است به دستتان آسیب برسد.

 


6.لوبیا سبز

 

 


لوبیا در بهار بعد از رفع سرما زمانیکه دمای خاک حدود 12 تا 16 درجه سانتی گراد می باشد کاشته می‌‍شود .

در مناطق جنوبی کشور مانند خوزستان، لوبیاسبز در اوایل بهار کاشته میشود . کاشت لوبیا سبز تا 8 هفته قبل از یخبندان پاییز ادامه دارد . کشت آن بصورت ردیفی انجام می گیرد . عمق کاشت بذر آن در حدود 2 تا 3 سانتی متر می باشد.
زمان برداشت آن وقتی است که بذر در داخل غلاف نارس تشکیل شده باشد . بطورکلی زمانیکه دانه در داخل غلاف تشکیل شده باشد و طول غلاف یک سوم اندازه واقعی خود رسیده باشد لوبیا سبز قابل برداشت است.

 

 

زمان کاشت و برداشت انواع صیفی جات درفصل بهار

 


7.شلغم

 

 


گیاه شلغم را با توجه به درجه حرارت محیط از اول فروردین ماه تا اول تیرماه می‌کارند تا محصول پیش رس بدست آورند. ولی برای کشت عادی مناسب ترین زمان کشت شلغم، پائیز و اوایل شهریور ماه است، که محصول بهتری عاید می شود. در کشت عادی شلغم بایستی مراقبت شود که بذر انواع پیش رس را در ماههای شهریور و مهرماه و بذر انواع دیر رس را از مردادماه تا شهریورماه بکارند.

قسمت عمده این محصول در پائیز بدست آمده و برداشت می‌شود. در اینصورت برگهای آنرا قطع کرده و ریشه آنرا مانند چغندر سالادی در ظروف مخصوص حمل سبزیهای ریشه ای به بازار می‌فرستند اگر مقدار کاشت کم باشد مخصوصاً در منازل می‌توان ریشه شلغم را بدون کندن از زمین در مزرعه یا باغچه برای فصل زمستان نگهداری کرد برای این منظور برگها را قطع کرده و ریشه را با مقداری خاک می‌پوشانند.

 

 


8.کلم

 

 

در مناطق گرم، کلم در اواسط پاییز، و در مناطق سردسیر در اواخر زمستان، و یا اوایل بهار به صورت نشاکاری و یا کاشت مستقیم بذر کاشته می‌شود .
برداشت کلم :
زمان آن بسته به نوع رقم درمکان های مختلف متفاوت است. ولی در کرج از اواخر تیرماه شروع و تا پایان آذرماه ادامه می‌یابد. برداشت محصول زمانی صورت می گیرد که گیاه حالت کروی به خود گرفته ، برگ ها به طوری محکم و سفت روی هم پیچیده شده ، و به حجم یا اندازه طبیعی خود رسیده باشند. برای برداشت، ساقه گیاه در نزدیکی سطح خاک، با چاقو بریده می شود و سپس محصول به بازار ارسال می‌گردد.

 

 

9.کرفس

 

 

این محصول از مرحله‌ی کاشت تا برداشت به هوای خنک نیاز دارد. در مناطقی که بهار و تابستان خنک دارند کرفس در اوایل بهار کشت می‌شود. در مناطق گرم با بهار و تابستان گرم، کرفس در اواخر تابستان کشت می‌شود و در اواخر پاییز یا اوایل زمستان برداشت می‌شود.

 

 

10.هویج

 

 

زمان کاشت هويج با زمان برداشت آن تنظيم مى‌گردد. هويج زودرس را هر چه زودتر مى‌کارند و در شرايط کرج در فروردين ماه مى‌توان اقدام به کشت کرد. هويج ديررس را مى‌توان تا اواخر ارديبهشت ماه نيز می‌توان کاشت. در بعضى جاها بذر هويج بهاره را در همان پائيز مى‌کارند تا در اولين فرصت بهار که هوا گرم مى‌شود سبز شده و رشد نمايد.