مزيت‌هاي مهم سيستم آبياري قطره‌اي

مزيت‌هاي مهم سيستم آبياري قطره‌اي

بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره در اين مقاله به مزيت‌هاي مهم سيستم آبياري قطره‌اي می‌پردازد.

مزيت‌هاي مهم سيستم آبياري قطره‌اي | سیستم آبیاری قطره‌ای یکی از روش‌های پرکاربرد در زمینه آبیاری محصولات کشاورزی است. در این سیستم، آب به‌صورت قطرات کوچک به گیاهان رسانده می‌شود. این روش آبیاری به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هدررفت آن، محبوبیت بسیاری در بین کشاورزان دارد.

در این سیستم، آب از یک منبع تأمین آب مثل چاه، رودخانه یا سد، با استفاده از لوله‌ها و شبکه‌های توزیع، به نقاط مختلفی در مزرعه رسانده می‌شود. سپس در نقاط آبیاری، سیستم‌ قطره‌ای نصب می‌شود تا آب به‌صورت قطره‌ای گیاهان را آبیاری کند. برای آشنایی بیشتر با این روش آبیاری، مکانیزم، انواع و مزایای آن تا انتهای این مقاله، همراه ما باشید.

 

بازرگانی تیکا

به طور کلی می‌توان روش آبیاری را به دو دسته سنتی و مدرن دسته بندی نمود:

 

روش سنتی

 

روش سنتی یک سیستم قدیمی است و در سال‌های اولیه مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گرفت. امروزه در برخی از مزاع کوچک روستایی هنوز از این روش‌ها استفاده می‌کنند، اگر چه روش‌های سنتی از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر از روش‌های مدرن هستند ولی نارکار آمدند. زیرا این روش‌ها به انسان‌ها و یا حیوان‌ها وابسته هستند و از لحاظ مدیریت تلفات آب که این روز‌ها به شدت معقوله مهمی است نمی‌توانند عملکرد بهینه‌ای داشته باشند.

 

 

روش‌های نوین

 

روش‌های نوین از سیاست‌های آبیاری کار آمدتری بهره می‌گیرند که در دهه‌های اخیر طراحی شده‌اند. این روش‌ها از لحاظ اقتصادی و هدر رفت آب به کشاورزی کمک ویژه‌ای می‌کنند.

 

 

چهار سیستم عمده آبیاری

 

  • سطحی
  • آب پاش (بارانی)
  • قطره‌ای
  • زیر زمینی

 

 

آبیاری قطره‌ای

 

آبیاری قطره‌ای این روز‌ها پرکاربردترین سیستم آبیاری است این روش ترفندی برای ریز آبیاری هستند که در آن آب از طریق فرستنده‌ها به سطح خاک به صورت قطرات یا جریان‌های کوچک اعمال می‌شود. در آبیاری قطره‌ای، لوله‌های پلاستیکی در ردیف‌های نزدیک محصولات کشاورزی یا گیاهان قرار داده می‌شود، در این لوله‌ها سوراخ‌هایی وجود دارند. آب‌های حاصل از این سوراخ‌ها به صورت قطره‌ای خارج می‌شوند.

آبیاری قطره یکی از کارآمدترین روش‌های آبیاری است زیرا باعث کاهش هدر رفت آب در کشاورزی می‌شود. این روش آبیاری در انواع خاک قابل استفاده است.

 

بازرگانی تیکا

 

توری ضد حشره

 

افزایش راندمان با آبیاری قطره‌ای


در فصل تابستان بدلیل گرمای بالا اگر شما از روش‌های سنتی آبیاری مانند آبپاش یا کرت‌های آبیاری استفاده کنید مقدار بسیاری از آب تبخیر می‌شود و به خاک نفوذ پیدا نمی‌کند و در طولانی مدت باعث آسیب می‌شود.

راندمان ابیاری به روش آبپاش حدود ۵۰_۶۰ درصد می‌باشد. در صورتی که با روش آبیاری قطره‌ای بیش از ۹۰ درصد می‌باشد.
آبیاری قطره‌ای هدفمند انجام می‌شود یعنی دقیقا آب فقط پای گیاه مورد نظر ریخته می‌شود.
مزیت دیگر سیستم آبیاری قطره‌ای نصب راحت و ارزان بودن آن می‌باشد.

 

 

مزایای آبیاری قطره‌ای

 

آبیاری قطره‌ای در بیشتر زمین‌ها و محصولات کشاورزی قابل استفاده بوده و تقریبا محدودیت خاصی ندارد.
بخش مشخصی از خاک مرطوب می‌شود و آبیاری متمرکز است.
به علت این که برگ‌ها خیس نمی‌شوند، از بیماری‌های گیاهی هم جلوگیری می‌شود.
خاک اطراف ریشه را حاصلخیز می‌کند.
میزان آبدهی قابل کنترل و تنظیم است.
نسبت به روش‌هایی مانند آبیاری غرقابی مقدار آب کمتری استفاده می‌شود.
تبخیر به میزان قابل توجهی از سطح خاک کاهش پیدا می‌کند.

 

 

انواع روش های آبیاری قطره ای چه می باشد؟

 

لازم به ذکر است که آبیاری قطره‌ایی دارای روش‌های بسیار مختلفی است که در زیر به آن ها اشاره می‌شود:

1- آبیاری قطره‌ای با بالبر
2- آبیاری قطره‌ای موضعی
3- آبیاری قطره‌‌ای نواری یا تیپ
4- آبیاری قطره‌ای با آرایش دو ردیفه
5- آبیاری قطره‌‌ای با آرایش لوپ یا حلقه‌ای
۶- روش آبیاری قطره‌ای با آرایش یک ردیفه
7- آبیاری قطره‌ای موضعی زیر سطحی
8- اجزای سیستم آبیاری قطره‌ایی

 

بارزگانی تیکا

چسب ترمیم گلخانه

 

چه تجهیزاتی در روش آبیاری قطره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند؟


تجهیزات موردنیاز برای روش آبیاری قطره‌ای شامل موارد زیر است:

لوله‌های قطره‌ای: این لوله‌ها از جمله لوله لی فلت معمولاً از پلاستیک با قطر کمتر از ۲۵ میلی‌متر ساخته می‌شوند و برای حمل آب به نوارهای قطره‌ای استفاده می‌شوند.
نوارهای قطره‌ای: این نوارها شامل مجموعه‌ای از لوله‌های کوچک هستند که درون آنها شیرهای قطره‌ای نصب شده است. با اتصال نوارهای قطره‌ای به لوله‌های قطره‌ای، آب به‌صورت قطره‌ای به گیاهان تحویل داده می‌شود.
شیرهای قطره‌ای: این شیرها معمولاً به‌صورت قطعات کوچکی با مسیر حرکت محدود موجود هستند و برای کنترل جریان آب به نوارهای قطره‌ای استفاده می‌شوند.
اتصالات: برای اتصال لوله‌ها و نوارهای قطره‌ای به یکدیگر و به منابع آب، اتصالاتی مانند تی‌ها و کوپلینگ‌ها استفاده می‌شود.
پمپ‌ها: درصورتی‌که سطح آب در یک منبع آبیاری خیلی بالا نباشد، برای جابه‌جایی آب از یک منبع به سمت زمین‌های کشاورزی، پمپ‌های آبیاری قطره‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند.
کنترل‌کننده‌ها: برای کنترل دقیق‌تر و بهینه‌سازی آبیاری قطره‌ای، کنترل‌ کننده‌هایی مانند سیستم‌های خودکار آبیاری و سیستم‌های هوشمند آبیاری نیز در این روش استفاده می‌شوند.
سیستم‌های کوددهی: برای تغذیه بهتر گیاهان و بهبود عملکرد آنها، سیستم‌های کوددهی مختلفی در روش آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شوند. سیستم‌هایی مانند آبیاری قطره‌ای کنترل شده با کود و سیستم‌های تزریق کود به آبیاری قطره‌ای از این نوع سیستم‌ها هستند.
حاجب‌ها: در مناطق با آب‌شور، مواعد حاجب‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند تا آب ‌شور را تصفیه کرده و قابل استفاده برای آبیاری قطره‌ای کنند.
سایر تجهیزات: برای کنترل و تنظیم جریان آب و نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری آب، سایر تجهیزاتی مانند شیرهای توقف، فیلترها و سنسورهای رطوبت نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

 

نکات مهم در راه اندازی سیستم آبیاری قطره‌ای


بدون شک اگر قصد راه اندازی سیستم آبیاری قطره‌ای را داشته باشید، به تجهیزات مختلفی نیاز پیدا می‌کنید. از مهم‌ترین این تجهیزات می‌توان به نوار تیپ آبیاری و لوله قطره چکان‌دار اشاره کرد. هر کدام از این تجهیزات دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های مخصوص به خودشان هستند. اینکه نوار تیپ آبیاری یا لوله قطره چکان دار، کدام یک مناسب شما است، بسته به نیاز و شرایط شما خواهد بود. بازرگانی تیکا با داشتن کارشناسان مجرب و فنی می‌تواند راهنمای شما برای تصمیم گیری در این امر باشد.

 

ارتباط با ما:

شماره تماس:

09373219035

آدرس:

مازندران، بابل

ایمیل:

sales@tika-trading.com

ساعت کاری:

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17

شماره تماس:
آدرس:

مازندران، بابل

ایمیل:

sales@tika-trading.com

اینستاگرام:
ساعت کاری:

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17

پنج شنبه 9 الی 14