مقایسه کشت هیدروپونیک و‌ کشت خاکی

مقایسه کشت هیدروپونیک و‌ کشت خاکی

بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره است. در این مقاله به بررسی مقایسه کشت هیدروپونیک و‌ کشت خاکی می‌پردازد.

 

مقایسه کشت هیدروپونیک و‌ کشت خاکی | در مورد پرورش گیاهان گزینه‌های زیادی وجود دارد. دانستن تفاوت بین استفاده از کشت هیدروپونیک در مقابل کشت خاکی مفید است. هر روش رشد دارای مزایایی است. به‌عنوان‌مثال، گیاهان درحال‌رشد با روش هیدروپونیک نسبت به کشت‌های خاکی آب کمتری مصرف می‌کنند. در مقایسه با کشت خاکی به طور معمول شما می‌توانید در فضای کمتری یک کشت هیدروپونیک احداث کنید. برای دانستن اینکه بهترین انتخاب برای شما خاک است یا هیدروپونیک؟ در این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

کشت هیدروپونیک چیست؟

 

اگر دقیق نمی‌دانید کشت هیدروپونیک چیست، بهتر است تعریف کوتاهی از آن داشته باشیم.

کشت هیدروپونیک به پرورش محصولات در بستر کشت محصول به غیر از خاک اطلاق می‌شود. در این روش گیاه در بستر قرار داده می‌شود و مواد معدنی موردنیاز آن از طریق محلول‌های غذایی به گیاه رسانده می‌شود.

 

مقایسه کشت هیدروپونیک و‌ کشت خاکی

مقایسه کشت هیدروپونیک و‌ کشت خاکی

 

کشت سنتی یا خاکی چیست؟

 

همه‌ی ما با نحوه‌ی تولید محصول و پرورش آن آشنا هستیم. دانه محصول در خاک کاشته می‌شود و پس از گذراندن دوران رشد و نمو خود، می‌توانیم محصول را برداشت کنیم.

 

 

مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی

 

برای انتخاب مناسب‌ترین روش کشت عوامل بسیاری برای بررسی وجود دارند و عملکرد هر کدام از کشت‌ها در ارتباط با آن‌ها متفاوت است. در ادامه به بررسی این عوامل و مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی خواهیم پرداخت.

 


مصرف آب

همه می‌دانند کمبود آب یک بحران جهانی است و در چنین موقعیتی بهتر است به جای کشت سنتی و خاکی که با وجود مصرف آب فراوان برای آبیاری گیاه، بخش زیادی از این آب را هدر می‌دهد، شیوه‌ای انتخاب شود که علاوه بر کمترین میزان اتلاف، بیشترین جذب آب توسط گیاه را داشته باشد. در روش هیدروپونیک ریشه‌های گیاهان به طور مستقیم آب مورد نیاز را دریافت می‌کنند. بنابراین در کشت هیدروپونیک مصرف آب به شکل بهینه تری نسبت به کشت خاکی صورت می‌پذیرد.

 

کود دهی

در کشت سنتی درصدی از کود استفاده شده توسط گیاه جذب نمی‌شود، به علاوه امکان استفاده بیش از اندازه از کود در این کشت بسیار بالاست که این امر خود می‌تواند منجر به آسیب‌های فراوان از جمله تخریب محیط زیست یا ایجاد خطر برای سلامتی جانداران و انسان‌ها شود. اما به دو دلیل این مشکلات در کشت هیدروپونیک وجود ندارد. اول آنکه مواد مغذی مورد نیاز گیاه در این کشت باید به صورت محلول در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و انتخاب یک ترکیب صحیح با اندازه های دقیق باید توسط یک کارشناس انجام شود و احتمال استفاده بیش از اندازه کم می‌شود، دوم؛ از آنجا که مواد مغذی در این کشت به طور مستقیم به ریشه گیاه می‌رسد بنابراین میزان جذب بالا رفته و اتلاف کمتری اتفاق می‌افتد.

 

علف‌های هرز

خاک محل بسیار مناسبی برای رشد علف‌های هرز است و کندن و وجین کردن این علف ها می‌تواند زمان و انرژی بسیاری از کشاورز بگیرد اما در کشت هیدروپونیک امکان رویش علف هرز وجود ندارد. به علاوه علف٬های هرز از مواد مغذی و آبی که به گیاه داده می‌شود تغذیه می‌کنند در نتیجه با حذف امکان رویش، گیاه از مراحل رشد و کیفیت محصول بهتری برخوردار خواهد بود.

 

فضای کشت

ایجاد یک کشت خاکی و سنتی به فضای زیادی نیاز دارد یکی از دلایلش هم این است که کاشت گیاه صرفا به شکل افقی انجام می‌گیرد. در کشت هیدروپونیک، در یک فضای کوچک تر همان نتیجه حاصل می‌شود به علاوه کشت در گلخانه این امکان را به گلخانه دار می‌دهد تا از کشت عمودی نیز استفاده نماید. مضاف بر آن گفته شد که در کشت هیدروپونیک مواد مغذی به طور مستقیم در اختیار گیاه قرار می‌گیرد بنابراین گیاهان نیاز به ریشه های بزرگ و حجیم ندارند در نتیجه فضای کمتری اشغال خواهد شد.

 

آفات، حشرات و بیماری‌های گیاهی

طبیعتا کنترل تمام عوامل در محیط باز کار غیر ممکنی خواهد بود اما از آنجا که فضای داخلی گلخانه یک محیط کنترل شده و بسته است امکان ورود آفات و حشرات مزاحم و شیوع بیماری بسیار کمتر از فضای باز است به علاوه حتی در صورت بروز همچین مشکلی در کشت هیدروپونیک کنترل و ریشه کن کردن این معضل بسیار آسان تر از کشت خاکی و در فضای باز است.

 

زیبایی ظاهری

می‌توان گفت یکی از معدود مواردی که کشت هیدروپونیک امتیاز کمتری به نسبت کشت سنتی دریافت می‌کند همین موضوع است. طبیعتا یک باغ سرسبز و بزرگ بسیار چشم نواز‌تر از فضای یک گلخانه است و ممکن است گیاهان کاشته شده در باغ و محیط باز شاداب تر از گیاهان گلخانه‌ای به نظر برسند.

 

دفعات کشت

در کشت خاکی برای دادن فرصت استراحت به خاک و شرایط جوی و آب و هوایی تنها یک بار در سال امکان کشت وجود دارد اما این دو محدودیت برای کشت هیدروپونیک بی‌معنی هستند چراکه بدون توجه به شرایط آب و هوایی خارج از گلخانه می‌توان حتی در هر چهار فصل تولید محصول انجام داد. البته طبیعتا تعداد دفعات بستگی به مدت زمان رشد گیاه دارد.

 

سرعت رشد گیاه

اشاره شد که در کشت هیدروپونیک میزان جذب آب و مواد مغذی توسط ریشه‌های گیاه بسیار بهینه تر از کشت خاکی است و علاوه بر این شرایط رشد و پرورش گیاهان در گلخانه کاملا در کنترل گلخانه دار است. مجموع این عوامل سبب شده است که رشد گیاهان در کشت هیدروپونیک بین 30 تا 50 درصد سریع تر از کشت خاکی باشد.

 

مصرف انرژی

کشت خاکی اگر در زمین کشاورزی انجام شود تقریبا هزینه‌ای برای مصرف انرژی بوجود نمی‌آورد و اگر هم کشت خاکی در گلخانه باشد شاید تنها هزینه‌ای که برای انرژی می‌شود لامپ‌های رشد گیاه باشد. اما کشت هیدروپونیک کاملا وابسته به انرژی است. چراکه علاوه بر احتمال وجود لامپ های رشد گیاه، سیستم جریان آب در این روش باید همواره روشن باشد.

 

بازرگانی تیکا

توری ضد حشره

 

مزایا و معایب استفاده از روش کشت هیدروپونیک

 

روش آب کشت مزايای بي‌شماری دارد كه در اين بخش به بررسي برخی از آن‌ها می‌پردازيم.

√صرفه جویی در مصرف آب
با استفاده از روش آب کشت در تولید محصولات گیاهی تا 90 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

√کیفیت بالای محصولات
محصولاتی که با استفاده از روش آب کشت تولید می‌شوند، بسیار با کیفیت و مشتری‌پسند هستند. سایز، رنگ و طعم میوه‌هایی که در گلخانه‌های هیدروپونیک پروش یافته‌اند، نسبت روش‌های دیگر دارای استانداردهای بسیار بالاتری هستند.

√عدم نیاز به استفاده از کود و سموم شیمیایی
کشاورزان با استفاد از روش آب کشت دیگر هیچ نیازی به استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها نخواهند داشت و در هزینه‌های جانبی گلخانه صرفه‌جویی می‌شود.

√قابلیت کشت و پرورش محصولات گیاهی در اقلیم خشک و نامناسب
آب کشت این امکان را برای گلخانه داران فراهم می‌کند تا بتوانند هر نوع محصولی را در هر شرایط آب و هوایی تولید کرده و پرورش بدهند.

√کاهش احتمال سرایت بیماری‌های انگلی
به دلیل رشد و نمو گیاهان در محیطی ارگانیک و درون محفظه‌های آبی، امکان رشد و انتقال بیماری قارچی و گیاهی در روش کشت آبی وجود ندارد.

×سرمایه‌گذاری اولیه بالا
برای احداث یک گلخانه هیدروپونیک نیاز به تجهیزات و دانش فنی می‌باشد. بنابراین هزینه‌های اولیه نسبت به سایر روش‌ها اندکی بالاتر است.

×زمان‌بر بودن برگشت سرمایه
گلخانه‌دران هیدروپونیک برای بازگشت سرمایه، مدت زمان طولانی‌تری را منتظر می‌مانند.

×مهارت و دانش فنی و تخصصی
برای احداث و ادراره یک گلخانه هیدروپونیک به شکلی موفق و صحیح، نیاز به دانش فنی و افراد باتجربه می‌باشد.

×نامناسب بودن آب کشت برای رشد برخی از گیاهان
برخی از گیاهان برای رشد و نمو با کیفیت بالا، نیازمند کاشت در خاک هستند. بنابراین بهتر است برای پرورش این نوع گیاهان از روش کشت خاکی استفاده شود.

 

 

مزایا و معایب استفاده از روش کشت خاکی

 

استفاده از سیستم کشت خاکی در کشاورزی و پرورش محصولات گیاهی، مزایایی دارد که در این بخش به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

√هزینه راه‌اندازی پایین
تولید و پرورش محصولات در روش کشت خاکی، نسبت به سایر روش‌های کشت، نیاز به تجهیزات تخصصی کمتری دارد. بنابراین در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

√چشم انداز زیبا
از لحاظ بصری، دیدن یک باغ مملو از گیاهان سرسبز برای تماشاچیان زیبا و دل‌انگیز خواهد بود.

×مصرف آب زیاد
مصرف آب در روش خاکی تقریبا 10 برابر مصرف آب در روش هیدروپونیک می‌باشد.

×آفات و حشرات
گیاهان و محصولات کشاورزی که در خاک رشد می‌کنند، مورد هجوم حشرات و آفت قرار می‌گیرند. این امر باعث افت کیفیت تولیدات کشاورزی می‌شود.

×علف‌های هرز
در روش کشت خاکی، رشد علف‌های هرز موجب کاهش کیفیت محصولات کشاورزی می‌شود. علف هرز، نور آفتاب را به خود جذب می‌کند و از مواد مغذی موجود در خاک تغذیه می‌کند.

×نیاز به فضای بزرگ برای کشت
فضای مورد نیاز برای کشت محصولات گیاهی در روش کشت خاکی نسبت به سایر روش‌های گلخانه‌ای بیشتر است.

 

 

 

شماره تماس:
آدرس:

مازندران، بابل

ایمیل:

sales@tika-trading.com

اینستاگرام:
ساعت کاری:

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17

پنج شنبه 9 الی 14