میزان سود در گلخانه به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان سود در گلخانه به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان سود در گلخانه به چه عواملی بستگی دارد؟ | بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره است.

در این مقاله به بررسی چگونگی سود بیشتر گلخانه‌ها می‌پردازیم.

میزان درآمد گلخانه در هر ماه مشخص نیست و نمی‌توان عدد کاملا قطعئ برای آن مشخص کرد. اما مطمئن باشید میزان درامد گلخانه سقف ندارد و به میزان محصولی که موجود دارید و میتوانید بفروشید.می‌توانید سود گلخانه خود را افزایش دهید. رسیدن به سود بالا در گلخانه نیازمند رعایت اصول و قوانینی است که در ادامه با آن اشنا می‌شویم…

 

 

میزان سود در گلخانه به چه عواملی بستگی دارد؟

 

 

1.مقیاس ومساحت گلخانه

 

باید توجه داشته باشید که درآمد گلخانه ۵۰۰ متری نمی‌تواند خیلی زیاد باشد. در حدی که بتوان به چشم یک منبع درآمد جدی به آن نگاه کرد. محصول زیادی نمی‌توان از این مساحت برداشت کرد و شاید تنها برای فروش در بازار محلی مناسب باشد. اما اگر قصد ورود به زمینه کشت گلخانه‌ای را دارید و برای شروع گلخانه‌ای ۵۰۰ متری احداث کردید، راه‌حل مناسبی را پیش گرفته‌اید. درآمد گلخانه ۵۰۰ متری شروع حرفه شما در صنعت کشت گلخانه‌ای است و بعد از مدتی می‌‌‌توانید گلخانه و کسب وکار خود را گسترش دهید و دریافتی ماهانه خود را افزایش دهید.هرچقدر که مساحت گلخانه بیشتر باشد سود بیشتری عاید شما می‌شود.

 

2.مشخص کردن بازار فروش قبل از شروع به کاشت. باید تعیین کنید که محصول تولیدی کجا به فروش خواهد رسید.

 

قبل از هرکاری ابتدا باید مشخص کنید که محصولی که در آینده می‌خواهید برداشت کنید در کجا به فروش میرسد. آیا متقاضی برای فروش دارد؟ آیا به قیمت مناسب از شما می‌خرند.

 

3.مکان گلخانه

 

بااینکه شما می‌توانید تمامی محصولات گلخانه خود را به کشورهایی که محصولات شما را نیاز دارند، صادر کنید، اما بازهم مکان گلخانه می‌تواند تأثیر زیادی بر درآمد گلخانه داشته باشد. به ‌عنوان ‌مثال هرچه گلخانه شما به بازار مصرف‌کننده نزدیک‌تر باشد، میزان هزینه‌های حمل‌ونقل کاهش پیدا می‌کند. همچنین میزان دسترسی گلخانه به منابع انرژی می‌تواند تأثیر زیادی در هزینه‌های انرژی و درنتیجه درآمد گلخانه به‌صورت خالص ایجاد کند.

 

4.مشخص کردن زمان‌های مختلف سال از نظر میزان فروش، زمان‌های کسادی و اشباع بازار و زمان‌های خلا و نیاز شدید بازار.

 

محصولات گلخانه‌ای باید زمانی به فروش برسند که تقاضا در بازار زیاد است اما عرضه کم است. و محصولات در زمین کشت نمی‌شوند و کمیاب هستند. به همین دلیل متقاضیان به محصولات گلخانه‌ای روی می‌آورند چون در همه فصل‌های سال انواع میوه و سبزیجات و… کشت می‌شود.

 

5.نوع محصول کشت شده

 

در مقاله پرسودترین محصولات در کشت گلخانه برایتان توضیح دادیم که محصولاتی از جمله: زعفران، قارچ، خیار و گوجه، سبزیجات و… از سود زیادی برخوردارند.

 

 

 

6.کیفیت محصول

 

شاید اصلی‌ترین موردی است که باید روی آن تمرکز کنید. کیفیت چیزی است که مشتریان به دنبال آن هستند و اگر بتوانید آن را به آنها هدیه دهید، قطعا از تولیدات شما استقبال خواهند کرد.

چون اگر یک مشتری از کیفیت محصولات شما راضی باشد هم خودش دفعات بعدی شمارا انتخاب می‌کند و هم به افراد دیگر شما را معرفی می‌کند.

 

7.شکل و ظاهر میوه  (مثلا گوجه فرنگی درشت یا ریز، گیلاسی یا گلابی شکل).

 

کسی که به دنبال احداث گلخانه است باید بداند چه نوع محصولی با چه ویژگی‌هایی متقاضی بیشتری دارند. بطور مثال پرتقال‌های تامسون به نسبت پرتقال های دیگر فروش بهتری دارند. شکل و ظاهر میوه می‌تواند بر میزان خواسته شدن آن توسط مشتریان در بازار تأثیر مثبت بگذارد. طبیعتا مشتری دوست دارد محصولی را مصرف کند که هم خوشمزه و هم خوش‌ شکل باشد. بدین گونه می‌توانید قیمت محصول را افزایش دهید و مقدار بیشتری نیز بفروشید.

 

8.تجهیزات و سیستم‌ها در گلخانه

 

هرچه گلخانه شما مجهزتر باشد به سیستم‌هایی مانند سیستم آبیاری قطره‌ای، سیستم کنترل رطوبت، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، سیستم تهویه هوا و …. تجهیز شده باشد و همچنین از مصالح بهتری مانند فولاد و بتن و … برای ساخت آن استفاده شده باشد، می‌توان گیاهان حساس‌تر، کمیاب‌تر و گران‌تر را در این گلخانه در سطح زیاد کشت نمود. درنتیجه قطعاً درآمد گلخانه در این شرایط بسیار بالاتر از گلخانه‌ای است که تجهیزات کافی برای کشت هر نوع محصولی را ندارد و تنها برخی از محصولات را می‌تواند کشت کند.

 

 

 

9.مشخص کردن وضعیت آب منطقه از نظر مقدار و کیفیت

 

علاوه بر شرایط جوی، باید اطلاعی از شرایط آب منطقه هم داشته باشید چون بعضی از محصولات به آب زیادی نیاز دارند و شرایط آبیاری در گلخانه اصولی است. مثلا برای هر متر مربع بستر خاکی گلخانه باید حدود یک متر مکعب آب در دسترس باشد.

 

10. گلخانه هیدروپونیک تقریبا بالاترین درآمد را بین روش‌های کشت دارد.

 

. کشت هیدروپونیک یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های کشت در گلخانه‌ها است. البته سازه و تجهیزات خاص خود را هم می‌طلبد. لازم به ذکر است مصرف انرژی در آن، به حداقل میزان خود رسیده است از این جهت بسیار سود مند و درآمدزا می‌باشد. یکی دیگر از مزیت‌های دیگر این نوع گلخانه این است که در هر فصل و هر آب و هوا می‌توانید گیاه مور نظر خود را در آن کشت کنید. کشت تمامی صیفی‌جات و گل‌های شاخه بریده که حتما می‌بایست به این روش باشند ولی به عنوان مثال حتی اگر کشت زعفران گلخانه‌ای را به این صورت انجام دهید، سود شما تقریباً سه برابر خواهد بود. مثال دیگر کشت گیاه به‌لیمو و آلوئه‌ورا است که تقریباً دو برابر مدل خاکی سود دهی دارد. قطعاً متوجه شدید که درآمد گلخانه هیدروپونیک چقدر نجومی خواهد بود.