نکات مهم‌ نگهداری تاسیسات در گلخانه

نکات مهم‌ نگهداری تاسیسات در گلخانه

نکات مهم‌ نگهداری تاسیسات در گلخانه | بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره است. در این مقاله به بررسی نکات مهم‌ نگهداری تاسیسات در گلخانه می‌پردازد.

تجهیزاتی که در یک فضا برای نگهداری گل و گیاه به صورت الکترونیکی یا فیزیکی در یک جا جمع آوری می‌شود گلخانه را تشکیل می‌دهد.

که باعث می‌شوند گیاهان در یک محیط بسیار مناسب با دمای کافی رشد کنند. در گلخانه باید سیستم گرمایشی و سرمایشی و پمپ‌ها و مخازن و زهکش‌ها و سیستم آبیاری و نور و تهویه هوا و سکو همه ی این موارد باید در تاسیس یک گلخانه وجود داشته باشد و همچنین نور کافی را از طریقه شیشه به داخل گلخانه انتقال دهد.

 

 

نکات مهم‌ نگهداری تاسیسات در گلخانه

 

 

مشخصات فنی تجهیزات گلخانه

 

سازه گلخانه و تجهیزات به کار رفته درون آن باید استاندارد‌های لازم را داشته باشد تا بتواند شرایط مساعدی را در تمام فصل‌های سال فراهم کند. گیاهان گلخانه‌ای آستانه تحمل حرارتی محدودی دارند، از این رو تجهیزات استفاده شده در گلخانه باید جوابگوی نیاز آن‌ها باشند تا بتوان شاهد رشد مطلوب حداکثر میزان تولید آن‌ها شد.

 

 

انواع تجهیزات گلخانه

 

در مجموعه انواع ادوات و ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات گلخانه نوع کاربری و طراحی‌های متفاوتی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

سازه گلخانه

 

این قطعات به روش گالوانیزه گرم ساخته شده‌اند که مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت داشته و از استحکام مطلوبی برخوردار هستند. تمامی قطعات سازه گلخانه به وسیله پیچ و مهره به آسانی روی هم مونتاژ می‌شوند.

 

 

نکات مهم‌ نگهداری تاسیسات در گلخانه

نکات مهم‌نگهداری تاسیسات در گلخانه

 

پوشش گلخانه


پس از نصب سازه گلخانه، باید روی سازه را با نایلون عریض، ورق پلی کربنات و شیشه پوشاند تا بتوان از گیاهان در برابر شرایط جوی و محیطی محافظت کرد. این امر باعث در امان ماندن گیاهان از هرگونه تنشی می‌شود.

 

 

توری گلخانه


توری‌های گلخانه شامل سایه انداز (شید)، توری ضد حشره، توری ذخیره انرژی و غیره می‌باشند. این توری‌ها نقش حفاظتی دارند و گیاهان گلخانه را از تنش‌های گرمایی و سرمایی و ورود حشرات و آفات مصون نگه می‌دارند و شرایط مطلوب رشد را فراهم می‌کنند.

 

 

سیستم تهویه گلخانه


هوای درون گلخانه باید دائما درحال گردش باشد تا هوای تازه به درون گلخانه تزریق شده و هوای گرم اضافی سالن پرورش به راحتی خارج شود. همچنین دی اکسید کربن مورد نیاز گیاهان از طریق سیستم تهویه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

 

 

سیستم سرمایش گلخانه


با توجه به پوشیده بودن فضای گلخانه در روزهای گرم سال، دمای گلخانه بسیار بالا می رود که خنک کردن گلخانه به وسیله سیستم سرمایش انجام می پذیرد. سیستم‌های سرمایشی قابل استفاده در گلخانه‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

فن گلخانه
پد سلولزی گلخانه
فن سیرکوله

 

بازرگانی تیکا

توری ضد حشره

 

سیستم گرمایش گلخانه

 

در فصل‌های سرد سال، دمای درون گلخانه جوابگوی نیاز گیاهان نیست، از این رو تامین گرمای گلخانه به وسیله هیتر‌ها و دیگر سیستم‌های گرمایشی گلخانه انجام می‌شود. سیستم‌هایی که برای گرمایش گلخانه استفاده می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

هیتر یا بخاری گلخانه‌ای
جت هیتر گلخانه
هیتر یا بخاری گلخانه‌ای انرژی

 

 

گیربکس گلخانه

 

گیربکس گلخانه شامل الکتروموتور گیربکسی و موتور رول آپ است که بر روی دریچه های سقفی و پنجره‌های جانبی گلخانه نصب شده و باعث باز و بسته شدن دریچه‌ها و پنجره‌های گلخانه به صورت آهسته می‌شوند. توجه داشته باشید که این گیربکس‌ها نیاز به نیروی انسانی را کاهش می‌دهند.

 

 

سیستم آبیاری گلخانه

 

انواع سیستم آبیاری گلخانه شامل سیستم تحت فشار، دستی، زیر سطحی، قطره‌ای، بارانی، مه پاش و غیره می‌شود. با استفاده از سیستم‌های آبیاری می‌توان میزان آب مصرفی و تعداد نیروی انسانی به کار گرفته شده را به حداقل میزان ممکن کاهش داد.

 

 

فوگر گلخانه

 

فوگر یا مه پاش گلخانه تجهیزاتی را شامل می‌شود که قطرات آب را به صورت ریز و پودری درآورده تا به صورت یکنواخت در محیط پخش شود و در مصرف آب صرفه جویی شود. انواع فوگر عبارتند از:

۱- سیستم مه پاش (پک کامل)
۲- سمپاش فوگر Pulsfog
۳- فوگر حرارتی
۴- فوگر حرارتی SPM
۵- فوگر حرارتی SPP
۶- فوگر سرد
۷- سیستم مه پاش Orbit
۸- محلول فوگر حرارتی (Water Aid (SPM

 

 

محلول فوگر

 

محلول فوگر محلولی خنثی بر پایه آب است که در دستگاه‌های فوگر حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محلول با ایجاد مه و دود منجر به افزایش بُرد سمپاشی می‌شود و به پخش کردن بیشتر محلول کمک می‌کند و تاثیری بر ماده موثره سم ندارد.

 

 

سیستم برق و روشنایی گلخانه

 

استفاده از برق در گلخانه امری ضروری است که در نبود یا کمبود آن از ژنراتور گلخانه استفاده می‌شود تا بتوان برق مورد نیاز تجهیزات گلخانه را فراهم کرد. سیستم برق و روشنایی گلخانه شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- ژنراتور گلخانه
۲- چراغ حشره کش گلخانه
۳- لامپ فتوسنتز
۴- سیستم کنترل هوشمند اقلیم گلخانه
۵- سیستم برق و روشنایی گلخانه

۶- سیستم تزریق CO2 گلخانه

گیاهان برای عمل فتوسنتز به آب، نور و دی اکسیدکربن نیاز دارند. در طی زمستان، گاهی تهویه به خوبی انجام نمی شود که بخشی از آن به خاطر بستن پنجره‌ها و منافذ جهت حفظ گرما است. در این مواقع از دستگاه تزریق CO2 استفاده می‌شود.

 

 

مخازن ذخیره گلخانه

 

در گلخانه‌ها همواره چندین مخزن ذخیره آب جهت آبیاری و تامین آب مورد نیاز تجهیزات گلخانه تعبیه می‌شود. مخازن ذخیره ای که در گلخانه‌ها استفاده می‌شود شامل موارد زیر می‌باشند:

۱- مخزن ذخیره آب گالوانیزه (پیش ساخته)
۲- مخزن پلی اتیلن
۳- مخزن فایبرگلاس
۴- سپتیک تانک (مخزن سپتیک)
۵- مخزن استیل

 

 

تجهیزات کشت گلخانه

 

برای پرورش گیاهان در گلخانه به انواع بستر کشت و تجهیزات کشت نیاز داریم. از جمله تجهیزات کشت گلخانه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- تجهیزات باغبانی
۲- کشت هیدروپونیک
۳- ابزار اندازه گیری گلخانه

جهت سنجش میزان سرمایش، گرمایش، CO2، میزان نور و رطوبت و سختی آب گلخانه نیاز به سنسورهای اندازه گیری تعبیه شده در سیستم‌های اندازه گیری گلخانه می‌باشد تا با بررسی و کنترل شرایط محیطی در گلخانه، به رشد و تولید مطلوب رسید.

 

 

چرا نگهداری از تاسیسات گلخانه مهم است:

 

تمامی هزینه‌ها و وقت در تاسیس گلخانه برای بهره برداری اقتصادی از اهمیت بالای برخوردار است باید هرز گاهی برای تعویض و نوسازی دستگاه‌های داخل گلخانه و تعمیر این سیستم‌ها همواره بکوشیم که بازدهی و عمر دستگاه‌های داخل گلخانه باز دهی بیشتری داشته باشد.

در واقع نظارت و سالم نگه داشتن سیستم داخل گلخانه به ما اجازه می‌دهد که هزینه‌ی کمتری را صرف نگه داری از آن داشته باشیم.

 

 

برای نگهداری از تاسیسات گلخانه باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

 

برای نگهداری از یک گلخانه باید یک لیست تهیه کنیم که شامل:

‌۱- بازدید‌های دوره‌ای ‌
‌۲– گزارشات بازدید از آبیاری یا سیستم تهویه هوا
۳- چک کردن دستگاه سرمایشی و یا گرمایشی
۴- بازدید از پمپ‌ها
۵- بازدید از شکل اسکلت که به شکل هفتی است.

 

 

سرویس و نگهداری دستگاه‌های مهساز:

 

افشانک‌ها را به خصوص اگر آب مورد استفاده سنگین باشد به دفعات باز کرده و با محلول‌های شوینده تمیز کنید تا رسوبات آن‌ها گرفته شود.
در بعضی از افشانک‌ها برای جلوگیری از گرفتگی، فیلتر تعبیه شده است معمولاً این فیلتر‌ها را باید تعویض کرد.
سطح برگ مصنوعی برای بهتر کارکردن دستگاه باید تراز و صاف باشد و مرتباً کنترل نمایید تا از تراز خارج نشود.
اگر روی برگ مصنوعی را رسوب گرفته باشد سیستم خوب کار نمی‌کند بهتر است با سمباده نرم آن را تمیز نمایید. سطح برگ را با مالش دست تمیز نکنید چون ممکن است سبب چرب شدن سطح آن شود.
سوپاپ‌های اتوماتیک، لوله‌ها و اتصالات را کنترل کنید تا پوسیدگی نداشته باشند.
فیلتر اصلی دستگاه را شست و شو دهید تا جریان آب دچار وقفه نشود. درصورت لزوم فیلترها را تعویض نمایید.

 

 

سرویس و نگهداری سیستم ابرساز

 

سطح داخلی شیشه‌های گلخانه را در صورت نیاز با پرده‌های پلاستیکی مخصوص بپوشانید تا از آلوده شدن آب در تماس با شیشه جلوگیری شود.
دستگاه کمپرسور را در فضای خشک و باز در خارج فضای ابرساز نصب کنید.
فیلتر‌‌هایی را که در مسیر لوله های آب قرار دارند به دفعات تمیز نمایید.
آبی را که در پیاله رسوب گیر مخزن هوا جمع می‌شود هر هفته تخلیه کنید.
افشانک‌های ابرساز را باز کنید و پس از شست وشو و تمیز کردن به جای خود ببندید.
لوله‌ها، اتصالات و سوپاپ‌های اتوماتیک را کنترل کنید تا پوسیدگی نداشته باش.

 

 

سرویس و نگهداری تهویه کن‌ها:

مجاری ورود هوای خنک را که به موتورهای برقی منتهی می شوند تمیز نگهدارید تا عاری از گرد و خاک باشد.
چرخ دنده‌ها، دنده‌های تخت و زنجیر‌هایی را که دریچه‌ها را باز و بسته می‌کنند گریس کاری و روغن کاری نمایید.
جعبه دنده‌ها را وارسی کرده و روغن کاری کنید.
در صورت خرابی سیستم از متخصصان بهره بگیرید.

 

 

 

 

شماره تماس:
آدرس:

مازندران، بابل

ایمیل:

sales@tika-trading.com

اینستاگرام:
ساعت کاری:

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17

پنج شنبه 9 الی 14