پرسودترین محصولات در کشت گلخانه

پرسودترین محصولات در کشت گلخانه

بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره در اين مقاله به بررسي پرسودترین محصولات در کشت گلخانه می‌پردازد.

پرسودترین محصولات در کشت گلخانه | قبل از ساخت و راه اندازی گلخانه، باید در مورد سوالاتی مانند چگونگی کسب درآمد و یا کاشت پرسودترین محصولات گلخانه‌ای، بهترین تجهیزات گلخانه، انواع سازه گلخانه و.. فکر کرد. ساخت گلخانه کار سختی است. اما اگر با روند استاندارد ساخت گلخانه و تجهیزات آن و همچنین محصولات سودآور و پر فروش گلخانه آشنایی داشته باشید، این صنعت برای شما یک کار دوست داشتنی و یک شغل پردرآمد خواهد بود.
‎بازرگانی تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزی و گلخانه اي خصوصا توري ضدحشره است.

در این مقاله میخواهیم پرسودترین محصولات در کشت گلخانه را به شما معرفی کنیم.

 

1.پرورش قارچ در گلخانه

 

 

خانواده قارچ‌ها از جمله محصولات سودآور گلخانه‌ای هستند که طرفداران زیادی دارند. پرورش قارچ در یک فضای محدود نیز امکان پذیر است. بطور کلی اگر شما گلخانه‌ای داشته و در حال پرورش و تولید محصولات گلخانه ای هستید، فقط کافی است که یک سالن از فضای گلخانه خود را به پرورش قارچ اختصاص بدهید. این سالن باید سیستم سرمایشی و تجهیزات به‌روز و مدرنی داشته باشد که بتواند قارچ‌هایی مناسب و باکیفیتی را پرورش دهد. لازم به ذکر است که تهیه لوازم مورد نیاز برای سالن پرورش قارچ نیاز به هزینه بالایی ندارد. ارزش غذایی بالا ، طعم و مزه مطلوب و سرعت و سهولت آشپزی با قارچ دلیل افزیش استقبال مردم از آن می‌باشد. در پرورش قارچ گلخانه ای باید به مواردی از جمله : ضد عفونی سالن کشت، کف سالن، دیوار سالن قارچ، سقف سالن پرورش قارچ، تهویه و کولر سالن و … دقت کافی شود.

 

 

2.کشت زعفران در گلخانه

 

 

در میان محصولات گلخانه‌ای، زعفران نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. محصولی پرسود که در تمام طول سال تنها ۶ بار نیاز به آبیاری خواهد داشت. شما با یک گلخانه کوچک هم می‌توانید کار خود را شروع کنید. سوددهی کاشت زعفران کلان و بسیار بالاست و این یکی از مهمترین مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

 در تمام شهر‌های ایران امکان  تولید زعفران در گلخانه برای شما فراهم است. کشت سنتی این گیاه بیشتر در قسمت‌های شمال شرق ایران انجام می‌شود اما در یک محیط گلخانه‌ای با متراژ پایین و کوچک نیز شما می‌توانید محیطی ایده‌آل برای کاشت و برداشت زعفران فراهم کنید. برداشت محصول زعفران در سال تنها یک بار صورت می‌گیرد و شما باید با فراهم آوردن تجهیزاتی مانند دستگاه‌های رطوبت‌ساز و همچنین هیتر گلخانه‌ای در کنار شرایط پرورش هیدروپونیک، محیطی مناسب برای پرورش این گیاه را فراهم کنید.

معمولاً زعفران را در گلخانه به‌صورت پله‌ای و عمودی کاشت می‌کنند. که همین عامل سبب افزایش راندمان استفاده از فضای گلخانه شده و در نتیجه میزان محصول برداشتی را بیشتر و اقتصادی‌تر می‌کند. پیازهای زعفران قیمت بالایی داشته و خرید اولیه آن ملزم به سرمایه‌گذاری بالا است. از طرفی نیاز‌های نگه‌داری این گیاه شامل کود، سم، آبیاری و سایر نهاده‌ها کمتر از موارد دیگر بوده که این عامل کاشت این محصول را توجیه‌پذیرتر می‌نماید.

 

 

3.کشت توت فرنگی در گلخانه

 

 

کشت توت‌فرنگی تقریباً آسان‌تر از مواردقبل است. ولی همچنان برای کشت اقتصادی سرمایه اولیه بالایی را می‌طلبد. معمولاً این محصول با بسته‌بندی‌های خاص به بازار عرضه می‌گردد که علاوه بر نگهداری بهتر از محصول، حاشیه سود بهتری را نیز ایجاد می‌کند.

ایجاد یک خزانه نشا برای گلخانه دارای توت‌فرنگی عامل اولیه هزینه‌بردار دیگری است که در صورت اجرا هزینه‌های آتی آن‌ها را کمتر خواهد کرد.

 

 

4.کشت سبزیجات

 

 

-ریحان و تربچه

 

ریحان، در حال حاضر یکی از بهترین انتخاب ها برای کاشت است بخصوص اگر در ابتدای کار هستید. این دو سبزیجات، نیاز به نگهداری و مراقبت و همچنین کارگر زیادی ندارد. بازار آن هم در حال حاضر چون همه جا نیاز است مناسب می‌باشد.

 

سبزیجات سالاد

 

شما باید با گیاهی که متعلق به خانواده سالاد است شروع کنید. تقریبا همه سبزی های برگ دار به یک شیوه رشد می‌کنند. قبل از شروع کار باید در مورد رشد سبزی‌های برگ دار اطلاعات داشته باشید. این سبزی‌ها می‌توانند یک منبع بزرگ درامد برای شما باشند، شما می‌توانید محصولات خود را به فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه کنید. گیاهانی مثل گشنیز‌، ریحان ، شاهی و غیره بسیار مناسب برای رشد در گلخانه هستند. این گیاهان رشد سریعی دارند و شما می‌توانید از این سبزیجات تازه در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

 

 اسفناج و فلفل

 

اسفناج و انواع فلفل در حال حاضر جزو پرطرفدارترین و پرسودترین سبزیجات در کل ایران هستند و بازار فروش خوبی دارند. حتما قبل از شروع به کاشت آن‌ها مطالعات لازم را انجام دهید.

 

5.کاشت خیار و گوجه فرنگی

 

 

گوجه فرنگی و خیار سبز از جمله محصولات گلخانه‌ای هستند که نگهداری ساده و راحتی داشته اند. و شما می‌توانید در یک شرایط کاملاً معمولی این محصولات را در گلخانه خود کشت و نگهداری کنید. خیار از جمله صیفی‌جاتی است که هم به عنوان میوه و هم بعنوان غذا در سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گوجه فرنگی نیز مانند خیار طرفداران زیادی دارد و در پیش غذا و غذای اصلی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول بی شک رتبه اول کشت محصولات گلخانه‌ای در ایران را به خود اختصاص داده است. برنامه زمانی کشت در این محصول عامل اصلی تعیین‌کننده اقتصادی بودن یا نبودن آن است. گوجه‌فرنگی به دلیل تناژ بالایی که تولید می‌کند، اگر در فصل نبود گوجه‌فرنگی مزرعه‌ای (اواسط پاییز تا اوایل زمستان) به بازار عرضه شود، سود بسیار کلانی را عاید گلخانه داران می‌نماید. نگه‌داری از گوجه‌فرنگی در شرایط گلخانه‌ای نیز نکات خاص خود را دارد اما فراگیری آن بسیار راحت‌تر از موارد دیگر است.

 خیار‌ها را باید بعد از برداشت بصورت بسته‌بندی نگه دارید تا طراوت و تازگی آن‌ها به خوبی حفظ شود. همچنین گوجه فرنگی و خیار می‌توانند در طول سال چندین بار برداشت شوند و شما برهمین‌ اساس می‌توانید به راحتی قبل از برداشت کردن محصولات خود، آن‌ها را به متقاضیان بفروشید.

 

6.کاشت آلوئه ورا

 

 

محصولات بهداشتی و آرایشی همیشه یکی از صنایع مورد توجه برای تمام اقشار بوده است. در این بین محصولاتی که در آن‌ها از گیاهان استفاده می‌شود، با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند. به همین دلیل پرورش این گیاهان کاربردی که اکثرا به صورت محصولات گلخانه‌ای به فروش می‌رسند، می‌تواند سودآوری بالایی داشته باشد.

آلوئه ورا به علت کاربردهای مختلف در صنابع مختلف از جمله زیبایی و خوراکی، از بهترین و پرسودترین محصولات گلخانه‌ای می‌باشد. از ویژگی‌های خاص گیاه آلوئه‌ورا مصرف کم آب آن است. از دیگر مزیت‌های این گیاه قابلیت برداشت ۲۰ ساله‌ی آن است که همین امر او را به یک گیاه شگفت انگیز تبدیل کرده و سبب شده که در طولانی مدت سود فراوانی را به کشاورزان و افراد فعال در این حوزه برساند.

 

7.پرورش انواع گل

 

 

انواع گل‌های زینتی شاخه بریده از قبیل رز، ارکیده، استرلیتزیا، لیلیوم، آنتوریوم، گلایل،ژربرا و … از قدیم جز پرسودترین و پربازده‌ترین محصولات گلخانه‌ای به شمار می‌آمدند. این محصولات با اینکه سود بسیار بالایی برای گلخانه دار به ارمغان می‌آورند، اما از جهتی نیاز به سرمایه اولیه و هزینه‌های نگه‌داری بالا دارند.

باتوجه‌ به عمر پایین این گل‌ها بایستی بازار هدف قبل از تولید شناسایی شود تا هنگام عرضه، گلخانه‌دار دچار مشکل نشود. ایجاد بسته‌بندی مناسب و توجه به کیفیت محصول و یا کشت ارقام جدید حاشیه سود شما بالاتر نیز خواهد برد.

 

8.کاشت میوه های استوایی

 

 

کاشت میوه هایی مانند موز و آناناس ونارگیل و پشن فروت، سالاک،انبه، رانبوتان و…در آب و هوای ایران قابل کشت نیستند. اما بااحداث گلخانه می‌توان آن‌ها را به بهترین شکل ممکن پرورش داد و درامدبالایی از این راه بدست آورد. و این کار باعث می‌شود کشور از واردات بی نیاز شود.

 

 

نتیجه گیری:

 

انتخاب محصول مناسب جهت کشت در گلخانه به عواملی نظیر منطقه، فصل، کشش بازار و سرمایه اولیه موردنیاز بستگی دارد. انتخاب درست و با برنامه محصول  به شما کمک می‌کند تا به‌ آسانی به اهداف اقتصادی خود رسیده و علاوه بر تأمین هزینه‌ها سود خوبی را نیز کسب نمایید.