کاربرد توری ضد حشره در گلخانه‌های رز

کاربرد توری ضد حشره در گلخانه‌های رز

بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره یا توری ضد تریپس در اين مقاله به کاربرد این توریها در گلخانه‌های رز می‌پردازد.

 

کاربرد توری ضد حشره در گلخانه‌های رز | گل رز، یکی از محبوب‌ترین گل‌ها در دنیاست که از آن با نام ملکه گل‌ها یاد می‌شود. این گل از دیرباز مورد توجه بوده و علاوه بر زیبایی، خواص دارویی متعددی هم دارد. گل رز را محبوب‌ترین گل در میان انواع گل می‌دانند و به همین دلیل کاشت گل رز در گلخانه یکی از کسب و کارهایی است که در طول سال با استقبال گسترده‌ای روبروست.

 

 

پوشش گلخانه رز چگونه است؟

 

برای پوشاندن گلخانه رز از متریال مختلفی می‌توان استفاده کرد. اما شاید رایج‌ترین چیزی که می‌توان در این باره مورد استفاده قرار داد پوشش‌های پلی کربناتی و یا UV باشند. اگر به دنبال پوششی هستید که دارای مقاومت و نیز قیمت به صرفه‌ای باشد، پلی کربنات، گزینه مناسبی است. اما شاید در ابتدای کار اهمیت صرفه جویی در هزینه‌ها زیاد باشد. به همین دلیل شاید بهتر باشد به سراغ پوشش‌های UV بروید. همچنین استفاده از توری ضد حشره برای جلوگیری از ورود آفات به داخل گلخانه های رز بسیار ضروری میباشد.

 

توری ضد حشره

 

سیستم‌های مهم در گلخانه رز چیست؟

 

مهم‌ترین تجهیزاتی که یک گلخانه رز به آن نیاز دارد را می‌توان موارد زیر دانست:

۱- سیستم‌های گرمایشی گلخانه
۲- سیستم‌های سرمایشی گلخانه
۳- سیستم‌های تهویه‌ای مناسب گلخانه
۴- فراهم کردن یک بستر برای کشت و پرورش گیاه گلخانه‌ای
۵- سیستم‌‍های کنترل کننده اقلیم گلخانه رز
۶- سیستم‌های مه پاش
۷- سیستم‌های سورتینگ و دسته بندی گل‌های رز
۸- سیستم آبیاری گلخانه
۹- سیستم تغذیه گل‌های رز

 

 

آفاتی که با توری ضد حشره قابل جلوگیری است:

 

شته گل رز:

گونه‌های متنوعی از شته‌ها به رز‌ها حمله می‌کنند اما شایع‌ترین نمونه‌ای که از ارقام رز در فضای آزاد و یا در محیط گلخانه‌ها تغذیه می‌کند، Macrosiphum rosae است که شته رز نیز نامیده می‌شود. شته رز بدنی نرم و گلابی شکل، معمولاً با طولی کمتر از ۰٫۶۳ سانتیمتر و به رنگ‌های متفاوت از سبز تا صورتی و قرمز دارد. تغذیه شته‌ها با توجه به ناحیه جغرافیایی و شرایط آب و هوایی به تدریج از اوایل بهار شروع می‌شود و مجموعه‌هایی از آنها بر روی برگها، ساقه و جوانه‌ها شکل می‌گیرد.

 

 

سوسک ژاپنی:

سوسک ژاپنی Popillia japonica بالغ از رز‌ها تغذیه می‌کنند. چرخه زندگی سوسک‌های بالغ ژاپنی ۰٫۹۵ الی ۱٫۳ سانتیمتر طول دارند و رنگ آن‌ها سبز متالیک و پوشش بال‌هایشان قهوه‌ای مسی است. در انتهای شکم دسته‌ای از موهای سفید وجود دارد. سوسک‌های ژاپنی به تعداد فراوان بر روی گل‌های رز جمع می‌شوند و بالغین از گل‌ها و گاهی برگ‌ها تغذیه می‌کنند. بر اثر تغذیه سوسک‌ها از گلبرگ‌ها، در غنچه‌های گل سوراخ‌هایی به وجود می‌آید و در نتیجه گلها باز نمی‌شوند و زمانی که گلبرگ‌ها نابالغ هستند ریزش می‌کنند.

 

 

کنه تار عنکبوتی دو نقطه:

Tetranychus urticae گونه اصلی کنه است که رز‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد. کنه تار عنکبوتی دو نقطه بسیار کوچک (۰٫۰۴-۰٫۰۳ سانتیمتر) و به رنگ نارنجی سبز یا زرد با دو نقطه سیاه بر روی دو طرف بدن است. کنه تار عنکبوتی ماده می‌تواند روزانه ۱۰ عدد تخم و بیش از ۱۰۰ عدد تخم در طی دوران زندگی خود تولید کند.

 

 

پشه رز Rose Midge:

این آفت Dasineura rhodophaga اثرات مخربی بر روی رشد و نموی رز‌‌های موجود در فضای باز و گلخانه‌ای دارد. نمونه‌های بالغ ظاهری همانند مگس و طولی در حدود ۰٫۱۲ سانتیمتر دارند و به رنگ‌های قرمز تا قهوه‌ای، زرد هستند که از رز‌ها تغذیه نمی‌کنند. حشرات ماده بر روی نواحی انتهایی رشد، زیر کاسبرگ‌های غنچه گل، در جوانه‌های برگ و برگ‌هایی که هنوز باز نشده‌اند ۳۰-۲۰ تخم کوچک می‌گذارند. بسته به میزان دما حدود دو روز بعد از تخم‌گذاری، تخم‌ها باز می‌شوند و لارو‌ها به طول ۱٫۵ سانتیمتر، سفید رنگ و بدون پا بیرون می‌آیند که بعد از رشد کامل ۰٫۲۱ سانتیمتر و در نهایت نارنجی روشن می‌شوند. لارو‌ها به طور عمومی از پایه غنچه‌های گل و یا از سطح بالایی برگ‌ها و دم برگ‌ها تغذیه می‌کنند که منجر به سیاه رنگ و بد شکل شدن بافت برگ یا غنچه‌ها می‌شود.

تریپس گل رز:

تعدادی از گونه‌های تریپس از رز‌های موجود در داخل گلخانه و فضای آزاد تغذیه می‌کنند و تریپس گل Frankliniella tritici یکی از گونه‌های متعدد این حشره است که بر روی اغلب ارقام رز فعالیت می‌کند. حشرات بالغ تریپس گل طولی در حدود ۰٫۱۲ سانتیمتر، اندامی باریک، رنگ زرد-قهوه‌ای با بال‌هایی چین خورده دارد. حشرات ماده بر روی بافت‌های برگ تخم می‌گذارد. تخم‌ها می‌شکافند و نیمف‌های زرد لیمویی از آن بیرون می‌آیند. تریپس گل بخصوص حشرات بالغ آن به درون جوانه‌های گل انتهایی که باز نشده‌اند، می‌روند و در آنجا مقیم می‌شوند.

بیماری زنجیره‌های گل رز Rose Leafhopper:

اغلب زنجیره‌های رز Edwardsiana rosae که در طی سال یک نسل دارند، از رز‌ها به عنوان منبع اصلی غذا استفاده می‌کنند. نیمف و حشره بالغ این زنجیره‌ها در پشت برگ‌های گیاهان مستقر می‌شوند. حشرات بالغ ۰٫۳۲ سانتیمتر طول دارند و به رنگ سفید کرم تا زرد روشن هستند. زنجیره ماده بالغ در طی فصول سرد قادر است تا ۵۰۰ تخم بر روی پوسته شاخسار رز بگذارد و زخم‌هایی به رنگ ارغوانی-مشکی ایجاد کند. نیمف‌های سفید رنگ با چشم‌های قرمز از تخم‌ها بیرون می‌آیند.

کاربرد توری ضد حشره در گلخانه‌های رز

کاربرد توری ضد حشره در گلخانه‌های رز:

 

استفاده از توری ضد حشره برای استفاده در باغات، محل نشا و برای پوشش منافذی مانند ورودی، پنجره و دريچه مربوط به تهويه در گلخانه‌ها، از ورود آفت به فضای داخل جلوگيری می‌کند. عمده مزایای استفاده از توری‌های ضد حشره را می‌توان به شرح زیر بیان نمود:
یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از توری ضد حشره نه تنها جلوگیری از خسارات ناشی از آفات می‌باشد بلکه به دلیل استفاده کمتر از کود و سموم شیمیایی باعث رشد سالم‌تر محصولات می‌گردد و در عین حال با ایجاد سایه مناسب باعث افزایش رشد و کیفیت محصولات می‌شود.

برای مقابله با نفوذ هرگونه مگس سفید و سایر آفات نظیز شته، کنه و تریپس از توری‌های ضد حشره استفاده می‌شود. متاسفانه اینگونه آفات بسیار سریع رشد و نمو می‌کنند که این امر ضرورت استفاده از توری‌های ضد حشره بیشتر نمایان می‌کند. در نظر داشته باشید که در صورت ایجاد هر گونه سوراخ به سرعت نسبت به اصلاح یا تعویض آن اقدام گردد. این توری‌ها نه تنها مانع نفوذ آفات و پرندگان به داخل می‌شوند بلکه مانع از آفتاب سوختگی و افزایش دمای فضای داخل نیز می‌گردند.

 

شک نکنید با استفاده صحیح از توری‌های ضد حشره یا آنتی تریپس از این مزایا بهره‌مند می‌شوید:

 

باعث صرفه جویی در مصرف کود و سموم و همچنین رشد سالم‌تر و ارگانیکی محصول می‌شود.
بهبود در رشد گیاهان گلخانه.
حفاظت حداکثری در برابرآفات.
با دوام و مقاوم دربرابر پرتو uv خورشید.
به دلیل اینکه روی پوشش اصلی پهن می‌شود، به عنوان بادگیر طبیعی عمل کرده و مانع جابجایی سازه می‌شود.
در طبیعت به‌راحتی تجزیه می‌شود.
کاهش هزینه‌های مبارزه با آفات بصورت بیولوژیکی.
افزایش تولید.
افزایش کیفیت محصول.
راحتی و آسایش بیشتر.

ارتباط با ما:

شماره تماس:

09373219035

آدرس:

مازندران، بابل

ایمیل:

sales@tika-trading.com

ساعت کاری:

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17

پنج شنبه 9 الی 14

شماره تماس:

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.