مبارزه با آفات و بیماری‌های گلخانه‌ای

مبارزه با آفات و بیماری‌های گلخانه‌ای

مبارزه با آفات و بیماری‌های گلخانه‌ای | بازرگاني تيكا عرضه كننده تجهيزات كشاورزي و گلخانه‌اي خصوصا توري ضدحشره است. در این مقاله به بررسی مبارزه با آفات و بیماری‌های گلخانه‌ای می‌پردازد.

کشت در گلخانه نسبت به کشت در فضای باز دارای مزایا و معایبی می‌باشد. مزایای کشت گلخانه‌ای کاهش مصرف آب، افزایش تولید و اشتغال زایی است و معایت این روش وجود آفات و بیماری‌های گلخانه‌ای است که گریبان گیاهان و محصولات را می‌گیرد.

 

 

مبارزه با آفات و بیماری‌های گلخانه‌ای

 

 

آفات گلخانه‌ای

 

آفات گلخانه‌ای انواع متفاوتی دارند که مهم‌ترین آن‌ها:

مینوز
تریپس
شته
مگس سفید
زنجرک ها
کنه تار عنکبوتی می‌باشد.

 

 

بیماری‌های گلخانه‌ای

 

تعریف بیماری گیاهی: اختلالاتی که توسط عواملی مانند قارچ‌ها، ویروس‌ها، نماتد‌ها و عوامل غیر زنده محیطی ایجاد می‌شود و در نهایت باعث بروز علایم قابل رویت در گیاهان می‌شوند را بیماری می‌گویند.

برای ایجاد یک بیماری سه عامل باید همزمان وجود داشته باشند: یک گیاه حساس، یک عامل بیماری با دوام و زیست پذیری زیاد و یک محیط مناسب. به علت این که در گلخانه‌ها میزان رطوبت نسبی و درجه حرارت بالا می‌باشد، بنابراین فرصت حضور یک بیماری در بیشترین حد است.

 

 

مبارزه با آفات و بیماری‌های گلخانه‌ای

مبارزه با آفات و بیماری‌های گلخانه‌ای

 

تقسیم بندی بیماری‌های گیاهی

 

بیماری‌های گیاهی را به دو گروه بیماری‌های انگلی (واگیر) و بیماری‌های غیر انگلی یا فیزیولوژیک تقسیم می‌نمایند.

الف: بیماری‌های انگلی یا واگیر
این بیماری‌ها عوامل ایجاد کننده آن‌ها موجودات زنده هستند و قابل انتقال از گیاهان بیمار به گیاهان سالم می‌باشند. عوامل بیماری‌زای انگلی شامل قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، نماتد‌های گیاهی و گیاهان گلدار انگلی می‌باشند.

ب: بیماری غیر انگلی یا فیزیولوژیک
عواملی که موجب ایجاد این بیماری‌ها در گیاهان می‌شوند، عوامل غیر زنده محیطی هستند و به هیچ وجه از گیاهی به گیاه دیگر منتقل نمی‌شوند. بیماری‌های غیر انگلی در نتیجه عواملی از جمله کمبود یا بیشبود عناصر غذایی مختلف در خاک و شرایط نامساعد محیطی به وجود می‌آیند. در بیماری‌های قارچی، قارچ‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که به علت نداشتن کلروفیل مجبور به تغذیه از مواد آلی هستند.

تولید مثل قارچ‌ها با استفاده از هاگ (اسپور) به روش‌های تکثیر جنسی و غیر جنسی می‌باشد. برخی از مهم‌ترین بیماری‌های قارچی شامل سفیدک‌های حقیقی و دروغین، زنگ‌ها و سیاهک‌ها می‌باشند که برای مبارزه با آن‌ها همانند علف‌های هرز، بهترین روش مبارزه جلوگیری از بروز آن‌ها می‌باشد.

استفاده از ارقام مقاوم به بیماری و انجام عملیات زراعی نیز مفید هستند. اما استفاده از قارچ کش‌ها بسیار رایج و موثر است. قارچ کش‌ها را می ‌وان به ۳ گروه قارچ کش‌های مسی و مشتقات آن (مانند مخلوط بردو)، گوگرد و مشتقات آن و سموم آلی(کاپیتان، زینب، مانب، فربام و بنومیل) تقسیم می‌شوند.

 

بازرگانی تیکا

 

مشخصات و تجهيزات مناسب گلخانه‌ها جهت ايزوله بودن در مقابل ورود آفات به شرح ذيل مي‌باشد:

 

 

اندازه گلخانه:

اندازه گلخانه با توجه به تعداد اندام‌هاي گياهي تعيين گردد. در هر سالن گلخانه تنها يك نوع گياه بايستي نگهداري شود و از گذاشتن و كشت ساير گياهان در آنجا خودداري شود.

 

اسكلت‌بندي گلخانه:

ساختمان اصلي كه حاوي بخش‌هاي گلخانه‌اي مختلف است بايد از موادي ساخته شده باشد كه بتواند در برابر بادهاي شديد، باران و رسوخ عوامل طبيعي به داخل آن مقاومت نمايد. بهترين مواد ساختماني جهت ساخت گلخانه، لوله‌هاي فلزي گالوانيزه مي‌باشد.

 

شيشه‌بندي:

انواع مواد شفاف مانند اكريليك، فايبر گلاس و يا پانل‌هاي پلي‌كربنات يك يا دو لايه ممكن است براي نوردهي طبيعي بكار روند. شيشه لعاب داده شده بهترين توصيه براي گلخانه‌ها مي‌باشد.

 

كف و زهكشي:

كف گلخانه بهتر است به ضخامت 10 سانتيمتر با بتن آرمه پوشيده شود. زهكشي نيز بهتر است با استفاده از كف شيب دار به سمت يك سوراخ كه با مخزن‌هايي در خارج از گلخانه در ارتباط است انجام شود.
كف گلخانه و بين بنچ‌ها با بتون پوشيده مي‌شود. خاك زير بنچ‌ها نيز به شدت فشرده شده و با شن‌هاي درشت فرش مي‌شود تا از رويش گياه جلوگيري شود.

 

بنچ‌بندي:

در گلخانه‌هاي مدرن امروزه از بنچ‌هاي متحرك استفاده مي‌شود تا بتوان آن‌ها را در صورت لزوم از بخشي به بخش ديگر منتقل نمايند.

 

كنترل محيطي:

شامل حرارت سازها، رطوبت سازها، سرماسازها و هواكش‌ها كه بسته به شرايط محيط و نياز گياه طراحي مي‌شوند. مه پاش‌ها، كنترل كننده‌هاي ای.سی، لوازم مورد استفاده در كوددهي و نوردهي نيز از مواردي هستند كه بايد در گلخانه به طور مناسب طراحي شوند.
سيستم گردش هوا در گلخانه‌ها كه در يك سمت شبكه‌هاي رطوبت ساز و در سمت ديگر هواكش‌ها قرار دارند.


توري‌هاي ضدحشره:

توري‌هايي حداقل از 28 مش به بالا يا با سوراخ‌هايي به قطر 0.075 تا 0.200 ميلي‌متر به منظور جلوگيري از ورود حشرات، آفات و به خصوص ناقلين عوامل بيماري‌زا به داخل و خارج از گلخانه در جلوي پنجره‌ها، هواكش‌ها و كلا تمام منافذ نصب مي‌شوند.

 

بازرگانی تیکا

توری ضد حشره

چه زمانی با آفات گلخانه مبارزه کنیم؟

 

در حالت کلی هنگامیکه زمان برداشت یک محصول فرا می‌رسد، احتمال طغیان آفات، حشرات و همچنین بیماری نیز افزایش می‌یابد. از این رو مدیریت آفات نیز در 3 مرحله از پرورش یک گیاه صورت می‌گیرد:

 

1- جوانه زنی
در این مرحله هنگامیکه بذر گیاه شروع به جوانه زدن می‌کند، برگ‌های اولیه آن از همان ابتدا با بستر کشت در تماس هستند. از این رو به دلیل رطوبت موجود در بستر کشت، فعالیت آفات گلخانه‌ای و خسارات آغاز می‌شوند. از این رو بررسی دقیق میزان رطوبت بستر کشت یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بیماری و آفات در گلخانه است.

 

2- گلدهی و باردهی
هنگام باردهی گیاهان، قندهای گیاهی برای تغذیه جوانه‌ها حرکت می‌کند. این موضوع باعث جلب توجه بسیاری از آفات می‌شود. از این رو در زمان میوه‌دهی شته‌ها بیشتر قابل مشاهده هستند.

 

3- پس از اتمام باردهی
در این مرحله هنگامیکه بوته گیاهان تولید میوه را متوقف می‌کنند، انرژی باقیمانده گیاه به بستر کشت باز می‌گردد. در نتیجه سیستم ایمنی گیاهان ضعیف‌تر می‌شود و خطر ابتلا به بیماری و عارضه‌های مختلف در گیاهان افزایش می‌یابد.

 

 

مدیریت تلفیقی آفات گلخانه‌ای

 

مدیریت تلفیقی آفات به مجموعه‌ای از فعالیت‌‌های مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی که برای مقابله با آفات، حشرات و بیماری‌ها در کشت محصول به کار می‌رود، می‌گویند. در مدیریت تلفیقی آفات علاوه بر استفاده از دشمنان طبیعی آفات در گلخانه‌ها، از تله‌های چسبی، حشره‌کش‌های صابونی، روغن‌ها و… نیز استفاده می‌گردد. از جمله سایر اقدامات برای مدیریت تلفیقی آفات گلخانه‌ای، می‌توان به حذف بقایای گیاهی از محیط گلخانه‌ها، استفاده از بذر و نشا سالم، استفاده از بستر کشت مناسب، نصب توری حشره و… نیز اشاره کرد.

 

 

 

 

شماره تماس:
آدرس:

مازندران، بابل

ایمیل:

sales@tika-trading.com

اینستاگرام:
ساعت کاری:

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17

پنج شنبه 9 الی 14

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *